Waarom vallen sommige mensen flauw als ze bloed zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zou ik ook wel eens willen weten. Als het andermans bloed is, hou ik het ook niet lang uit. Eigen bloed gaat wel.
Vreemd, eigenlijk.

Het beste antwoord

Als er een hevige emotie of schrikreactie komt, kunnen mensen flauwvallen.

Bij bloedprikken of het zien van bloed treedt er bij veel mensen een sterke bloeddrukdaling op waardoor je je onwel, draaierig, misselijk en duizelig gaat voelen. (door schrik of emotie)

Bij een bloeddrukdaling komt er minder bloed naar de hersenen (minder zuurstof) waardoor je dus kunt flauwvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is een vorm van een 'specifieke fobie'. Gedragstherapie/training is de aangewezen behandeling voor deze fobie. De prognose is gunstig, behandeling met psychofarmaca is in meeste gevallen af te raden. Bij bloedprikken of het zien van bloed treedt er bij menigeen een sterke bloeddrukdaling op waardoor je je onwel, draaierig, misselijk en duizelig gaat voelen. Bloedfobie is eigenlijk de enige fobie waarbij sprake is van daling van de bloeddruk.
Normaal gaat angst samen met een bloeddrukstijging. Dit houdt tevens in dat flauwvallen bij het zien van bloed of zelfs het denken eraan tot flauwvallen kan leiden, in tegenstelling tot andere fobieën...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door angst ontstaat er in een reflex zakkende bloeddruk en een trager slaand hart, wat een verminderde bloedtoevoer veroorzaakt naar de hersenen. Daardoor val je flauw.