Durf het te laten gebeuren, dat is de truc...

Het niet laten stromen is vele male pijnlijker dan laten gebeuren, vrouwen weten dat en masse, mannen moeten dat individueel uitvinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Jezelf regelmatig de vraag stellen 'hoe voel ik me?', het liefst zo snel mogelijk na gebeurtenissen. Dan kom je er beter me in contact en zul je ze steeds minder vaak terug dringen, dat heeft namelijk geen zin als je ze daarna toch weer oproept.

Enige controle over het wel of niet uiten van je emoties zul je wel willen blijven houden, soms komt het domweg niet uit om ze te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om voor jezelf toe te geven dat je niet alles kunt hanteren en beheersen en erkennen dat ook jij zwak bent en mag huilen. Gooi die rem er af.
Wat ook helpt is om er met iemand (die je lief is) over te praten, iemand waarbij jij jezelf kan zijn. Ga zeggen wat je voelt, neem er de tijd voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door eerst in je eentje je emoties te gaan toestaan. Er is ook nog verschil tussen emoties voelen en emoties uiten. Het gaat vooral om het beleven van gevoelens. Zolang je "voelt" is het goed.
Soms is het nuttig om gevoelens te uiten, eens goed uit te huilen of te schreeuwen, of op een kussen te slaan.
Maar, over het algemeen kun je stellen dat jezelf toestaan om te voelen al heel goed is.

Dat bereik je ook door er gewoon bewust even bij stil te staan:... hoe gaat het vandaag? wat voel ik op dit moment? en ook, nu lig ik in bed en ga ik slapen, zzzzacht....zzzznoezelig... zzzzlaperig...
Je kunt gevoel stimuleren in de richting van gevoelens die je voelen wilt!

Wil je verdriet eruit laten? even een goede drama film opzetten, of hele trieste muziek kan dan goed helpen.

Dat geldt ook voor boosheid. Ga maar even reclame zitten kijken. Erger je je al? Vervolgens kun je eens onderzoeken wat dat met je doet, en waar je aan denkt als je geirriteerd of boos bent.

Op die manier, gewoon door te onderzoeken, te doen en jezelf dingen af te vragen, kom je heel ver!

Ook lezen over gevoelens kan een nuttige stap zijn, afhankelijk van hoeveel je wilt leren.

Veel succes met lachen, huilen, boos zijn, bang zijn en met alle lijfelijke gevoelens die er kunnen zijn (waaronder moed!!) :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door jezelf volledig te accepteren zoals je bent, en vrede te hebben met de goede dingen en slechte dingen in je.
Kijk op een afstandje naar jezelf, en zeg tegen jezelf ik mag er wezen zoals ik ben.
Dan zul je merken dat je begint los te komen, en zullen de emoties zelf wel beginnen te stromen.
Laat je gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door op in je lichaam bewaarde emoties te focussen worden die gevoelens sterker. Dit kun je versnellen en verdiepen. Je kunt de gevoelens vanuit je lichaam versterken door je de vingertoppen van beide handen tegen elkaar te zitten. Ook als een gevoel verdwenen is, en je nog even op die plek in je lichaam blijft focussen voor het geval er nog restanten onder je gevoelsdrempel zijn, kun je door je vingers tegen elkaar te plaatsen je gevoelsdrempel verlagen en eventuele restanten die eerder onbereikbaar waren verwerken.

Als een gevoel te sterk wordt, kun je het afzwakken door je handpalmen tegen elkaar te wrijven. Soms ben je op het ene moment je gevoelens nog aan het versterken, en het volgende moment zijn de gevoelens zo sterk geworden dat je ze wil afzwakken, en daarna wil je ze misschien weer versterken of stoppen met focussen. Volg je gevoel, doe waar jij behoefte aan hebt. Experimenteer met het versterken en afzwakken van wat je voelt voordat je dat echt nodig hebt, zodat je niet alleen de theorie kent, maar ook uit eigen ervaring weet hoe en dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel uien snijden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tenzij een professionele pokerspeler wil worden is er niets zo menselijk als zijn emoties te tonen. "Je gelaat is een open leesboek" kreeg ik vroeger veel te horen. So what. Met extrovertheid is het leven soms veel lichter dan zwaarmoedigheid te verbergen achter een emotieloos botox-face.