Hoe word je mantelzorger en hoe krijg je betaald daarvoor?

Of krijg je uberhaupt betaald daarvoor? Ik maak me zorgen over mijn moeder en zou denk ik mantelzorg wel willen combineren met een studie of thuis werken. Nu komen er allerlei mensen over de vloer die ook betaald moeten worden vanuit de AWBZ ofzo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.6K

Het beste antwoord

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Een mantelzorger is iemand die vrijwillig en onbetaald langdurig zorgt voor een zieke, gehandicapte of hulpbehoevende naaste. Mantelzorg is per definitie onbetaald en langdurig. Er bestaat wel een mantelzorgcompliment, dat kan iemand met een geldige extramurale AWBZ-indicatie éénmaal per jaar geven aan een mantelzorger, en houdt in dat die persoon 250 euro belastingvrij geschonken krijgt door de sociale verzekeringsbank. Maar dat is geen vergoeding of betaling voor de mantelzorg.

Maar wat jij volgens mij bedoelt, is het - betaald - overnemen van de AWBZ-zorg. Mensen met een AWBZ-indicatie voor zorg, kunnen kiezen of zij deze zorg in natura (dus van een instelling) willen ontvangen, of als persoonsgebonden budget (PGB). In het laatste geval kun je zélf mensen inhuren die jou de zorg verlenen die je nodig hebt. Dat kunnen gediplomeerde verpleegkundigen of verzorgenden zijn, maar dat hoeft niet. In jullie geval lijkt het erop dat je moeder op dit moment ZIN ontvangt, zorg in natura, dus via een instelling. Als zij haar zorg zou omzetten naar een PGB, dan zou ze jou, en eventueel nog anderen, aan kunnen nemen als werknemer binnen dat PGB. Het is wel zo dat mensen die dit jaar een indicatie hebben gekregen, nog onder een andere regeling vallen. Volgend jaar worden de oude en nieuwe 'gevallen' weer samengevoegd tot één nieuwe PGB-regeling, er is nogal wat gedoe geweest rondom de PGBs.

Het PGB heeft een hoop voordelen, maar het heeft ook nadelen. Het moet bij je passen. Je kunt per functie kiezen voor ZIN of een PGB. Als ze dus een indicatie zou hebben voor persoonlijke verzorging en voor verpleging, kun je ervoor kiezen dat je alleen de persoonlijke verzorging omzet naar PGB-zorg, en dat je de verpleging blijft houden via de thuiszorg. Maar als je persoonlijke verzorging wilt als PGB, moet je ál je persoonlijke verzorging zelf via een PGB regelen. Het is nodig om je te verdiepen in de regeling voordat je hieraan begint. Maar voor veel mensen is juist het PGB een instrument om zorg met werk te combineren, zowel voor de budgethouder als voor de PGB-hulp. Let er wel op dat het weinig financiële zekerheid biedt. Je bouwt vaak geen pensioen op, en als je moeder bijvoorbeeld alsnog opgenomen zou moeten worden, ben jij je baan kwijt. En zo zijn er meer dingen: een PGB is een hele verantwoordelijkheid. Allereerst moet jouw moeder dat willen, zien zitten, en moet ze genoeg mensen kunnen vinden voor de zorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt helemaal.
Ik heb zelf 11 jaar geleden mijn betaalde baan opgezegd omdat mijn kind via de officiële instanties niet de zorg kon krijgen die hij met zijn psychische stoornis nodig had. Zomaar stoppen met werken mocht ik niet (ik ben alleenstaande ouder en de sociale dienst accepteerde dat niet) maar ik kon wel stoppen en mezelf via het PGB laten betalen als zorgverlener. Echter: door die intensieve zorg ging het zo goed dat mijn zoon na enkele jaren steeds beter voor zichzelf kon zorgen. Op een bepaald moment hebben we er toen voor gekozen geen nieuwe indicatie aan te vragen omdat hij van het stigma af wilde. Toen had ik dus géén recht op WW en ook zo snel geen ander werk. Dat heeft toen veel problemen opgeleverd. Toch ben ik heel blij dat ik voor die betaalde mantelzorg heb gekozen. De psychiater bevestigde later dat mijn zoon door de intensieve thuiszorg veel en veel beter functioneerde dan dat ze in de instelling ooit hadden durven hopen. En daar doe je het toch voor?
Bovendien is door deze intensieve zorg onze onderlinge band ook heel stevig geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, de financiële implicaties van onderlinge afhankelijkheid kunnen behoorlijk ingewikkeld zijn met het PGB. Denk maar eens aan een jongen van 12 die eigenlijk liever niet meer door z'n moeder gewassen zou willen worden. Begrijpelijk, toch? Maar wat als die moeder negen jaar geleden haar baan heeft opgezegd om voor zoonlief te kunnen zorgen, en er geen vader in beeld is, wat het PGB dus het enige inkomen maakt? Dat vind ik wel een 'oeps'-situatie. Je bent dan min of meer tot elkaar veroordeeld, want allebei op een andere manier van elkaar afhankelijk. Of stel dat iemand de zorg voor een ernstig autistisch kind zelf gaat doen, en daar op den duur op afbrandt? Moeder overbelast, kind helemaal in de war want ineens moeten vreemden de zorg komen overnemen, en het hele gezin kan uit balans raken door de onrust die zoiets kan veroorzaken. Dat neemt niet weg dat het écht een mooi instrument is hoor. Ik heb zelf al m'n zorg via PGB, en ben daar nog elke dag blij mee. Dankzij m'n PGB kan ik op tijd op m'n werk zijn, omdat ik niet meer afhankelijk ben van onbetrouwbare margetijden van de thuiszorg. Ik kan zelf weten hoe laat ik naar bed wil: weet je wel hoe tof dát is? Mijn PGB-hulpen zeggen nooit dat ze geen tijd hebben om een keer m'n benen te scheren of zoiets simpels te doen, en ik mag nu ook weer zelf weten wanneer of hoe vaak ik douche, en ik loop veel en veel minder vaak letsel op tijdens de persoonlijke verzorging. De aard van m'n aandoening brengt namelijk met zich mee dat hier en daar wat extra voorzichtigheid noodzakelijk is. PGB betekent voor mij dus dat ik betere zorg kan krijgen, door mensen die ik zélf uitkies en zélf inwerk, en het heeft me echt een hele hoop meer vrijheid en controle over m'n eigen leven teruggegeven. Vooral als je actief probeert deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer, dus er wel eens vroeg uit moet omdat je werkt, of wel eens laat thuis bent ivm een vergadering, is gebonden zijn aan (vaak weinig precieze) tijden van de thuiszorg echt een grote beperking. Geef mij dat PGB dus maar, dat werkt echt stukken beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het moet dus wel, zoals ik al zei, bij je passen. In dit geval bij de moeder van VS. Wat er namelijk ook gebeurt, zij is en blijft als enige hoofdelijk aansprakelijk voor het PGB-geld als er iets misgaat. Dat is toch zeker bij ouderen wel een overweging, vind ik. Als iemand het zelf niet kan bijhouden, zou toch ten minste iemand in de familie het overzicht moeten houden, de administratie bij moeten houden en zich goed moeten verdiepen in de regels van het PGB. Dus in wat er wel en niet van ingekocht mag worden, hoe de verantwoording geschiedt, en hoe het contract in elkaar zit. En bedenk: als je zelf een déél van die AWBZ-zorg wilt overnemen, dan móet je voor in elk geval die functie (bijvoorbeeld de functie persoonlijke verzorging) ook de gehele zorg via het PGB gaan regelen. Dus alle zorg die zij nodig heeft voor die functie moet je leveren of geleverd zien te krijgen van vooral particulieren. En stel dat jij het overgrote deel van de zorg zou doen, dan betekent dat dat als jij ziek wordt of op vakantie gaat, je ook zelf de vervanging moet regelen. Dat is dus de keerzijde van Overigens is dat niet eens altijd zo moeilijk. Kijk eens op nationalehulpgids.nl en dergelijke sites, en kijk welke zorgverleners zich aanbieden bij jou in de buurt. En er zijn zelfs een aantal thuiszorgorganisaties waar je met je PGB de zorg zelf in kunt kopen. Dus vervanging moet altijd te regelen zijn, maar verdiep je eerst in de hoe dat PGB nu helemaal werk, voordat je ook maar overweegt om het in te zettten. www.pgb.nl lijkt me een hele goede start!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik was in de war met pgb, mantelzorg en dingen die vanuit de awbz betaald worden.
Ik vind wel een oplossing

Andere antwoorden (3)

Nee als je mantelzorger wordt krijg je niet betaald! Je kan in je omgeving vragen of er iemand is die het nodig heeft...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat maakt iemand dan wel en mantelzorger (die ook betaald wordt??)
Een mantelzorger is iemand die vrijwillig wilt zorgen voor iemand zoals je moeder, een ander familielid of een kennis zonder er geld voor te krijgen.. Als je er geld voor wilt hebben is het thuiszorg, je zorgt voor iemand (gaat naar de huis/verblijfplaats van iemand) en krijgt er dus ook geld voor.. je zou er over kunnen informeren bij bijvoorbeeld verzorgingshuizen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De definitie van mantelzorger is: iemand die langdurig en *onbetaald* voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis zorgt. Kenmerk is dat de zorg wordt gegeven aan personen met wie hij of zij een persoonlijke band heeft. De verzorging duurt meer dan 8 uur per week, of langer dan 3 maanden achtereen.

Mantelzorgers kunnen jaarlijks een bedrag krijgen als blijk van waardering. Dit heet het mantelzorgcompliment. De vergoeding is bedoeld voor mensen die langdurige en/of intensieve mantelzorg verlenen. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) regelt de vergoeding. Zo'n compliment kan worden verkregen als er een indicatie is voor AWBZ-zorg thuis (zorg zonder verblijf). Het mag niet aangevraagd worden als de hulpbehoevende persoon in een zorginstelling verblijft.
Amadea
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+