Wanneer is de alcohol uit je bloed?

OK stel je moet vrijdag avond naar een trouwfeestje van één schoolvriend en je laat je hinder flink gaan in het alcohol (ver)bruik he.
En één van je kinderen moet elke zaterdag om ongeveer 9.00 uur topsport beoefen.
Mijn vraag is dan als je s'morgens met een (kleine) kater uit je bed stapt zit er dan nog alcohol in je bloed en is dit dan nog zo erg dat je een rij verbod kunt krijgen?

PS: laat ons zeggen dat je die nacht niet veel hebt geslapen ongeveer zo'n 5 uur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

De basisregel is dat het lichaam 1 uur nodig heeft om 1 biertje af te breken. Het is dus een beetje afhankelijk hoeveel je hebt gedronken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 uur is wel erg kort, eerder 1,5 uur. Het geldt niet alleen voor bier, maar voor ieder glaasje alcohol.
Ons lichaam heeft ongeveer 1 uur nodig om 0,18 promille af te breken.
Dit is wel een zeer groot gemiddelde want het hangt van veel factoren af zoals bv het lichaamsgewicht, activiteit, enz.
Bijgaande link geeft een zeer duidelijk beeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan heel goed. 's Avonds stomdronken betekent nogal vaak dat je 's morgens niet zondermeer achter het stuur mag en kunt plaatsnemen.
Reken ongeveer op een drankje er uur.

Dus als je 11 drankjes hebt gehad, en 3 uur 's nachts je bed in rolt om er om 8 uur weer uit te moeten, kan het zomaar zijn dat je nog met het promillage van 3 drankjes in je bloed rondloopt, waarmee je in de regel niet mag rijden.

Er worden op de vroege zaterdag- en zondagmorgen meer dronken chauffeurs van de weg gehaald dan je zou denken.

Wil je zeker weten dat het veilig is, drink dan minder, stop eerder of laat iemand anders de volgende morgen achter het stuur kruipen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies en verpest het trouwfeestje niet door dronken te worden!