Is de man sterker dan de vrouw?

Lichamelijk gezien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K
Snuffel
14 jaar geleden
Goeie vraag! Volgens mij kunnen mensen hier eeuwig over discussiëren.

Het beste antwoord

In het algemeen wel. Op een enkele uitzondering na.
Plaatje bij antwoord
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een krachtpatser ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gatver!
AWM
14 jaar geleden
Wat nou gatver? Nooit meer: Schat, wil jij de stofzuiger even naar boven dragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaa ja dat is wel een voordeel ja.

Andere antwoorden (12)

In spierkracht gemiddeld wel,
in levensduur neen.
De battle between sexes laat zien dat man en vrouw gelijkwaardig zijn, maar gelukkig zeker niet gelijk,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeldgenomen is de man sterker qua lichaamskracht en de vrouw sterker qua overlevingskracht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De man is lichamelijk sterker over het algemeen, dat kun je ook aan beroepen zien ,haven medewerkers ,bouwvakkers enz., in de regel wordt dat het meest uitgevoerd door mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De man is gemiddeld genomen lichamelijk sterker, als je het op het gebied van spierkracht bekijkt.

Dit komt door het verschil in lichaamsontwikkeling tijdens de puberteit, onder invloed van manlijke hormonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zit sterkte in je hoofd. Als je je kind moet redden, kun je opeens wel een auto optillen. Daar zijn bewijzen van.
14 jaar geleden
Tot de puberteit zijn meiden fysiek veel sterkter dan jongens. Daarna zijn de jongens / mannen qua spierkracht sterker.
Mentaal gezien en qua overlevingsdrang is dat anders, maar dat vroeg je niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is uiteraard onderzoek naar gedaan.

"Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat vrouwen over ongeveer tweederde van de kracht van mannen beschikken. Dan wordt echter wel gerekend in termen van 'absolute kracht'. Kracht moet je niet alleen in absolute termen zien. Kijken we bijvoorbeeld naar de verhouding kracht/vetvrije (spier)massa, dan zijn vrouwen ongeveer even sterk als mannen. Wanneer we naar de kracht per spieroppervlakte kijken, dan zijn er ook geen verschillen in geslacht waar te nemen. De krachtscapaciteit op het niveau van de spiercellen verschilt dus niet tussen mannen en vrouwen. Samengevat, absoluut gezien wel verschillen, relatief gezien nauwelijks.

Hormonen spelen een belangrijke invloed op de spiermassa en de absolute kracht bij mannen en vrouwen. Het mannelijk geslachtshormoon testosteron heeft de meeste invloed. Dit is goed waar te nemen in de puberteit. Voor die periode verschillen jongens en meisjes niet zo veel in spiermassa en spierkracht. Wanneer bij jongens in de puberteit de testosteronproductie fors toeneemt dan ontstaan de verschillen. Kortom, de verschillen in testosteron tussen man en vrouw bepalen in sterke mate de verschillen in spiermassa en spierkracht. Dit geldt ook voor de trainbaarheid van spierkracht. Mannen gaan in spierkracht en spiermassa sneller vooruit dan vrouwen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de man heeft sterkere spieren.
De lichaamsbouw is ook wat steviger.
De vrouw heeft in haar bouw meer de beschermende vorm, vanwege de eventuele zwangerschappen.
Appel - Peer model.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichamelijke verschillen;

Lengte; de man is gemiddeld 11 cm. groter,
Gewicht; de man is gemiddeld 12 kg. zwaarder,
Vetweefsel; bij de man is dit gem.15%,bij de vrouw 25 %
van het lichaamsgewicht,
Kracht; de man heeft meer testosteron (hormoon) en hierdoor meer spieren.De man heeft gem. 40% spierweefsel, de vrouw 30%,
Hartvolume; bij de gem.man 770 cc,bij de gem. vrouw 560cc,
Hartslag; gem. man tussen 70-85 slagen per minuut, vrouw in dezelfde situatie iets sneller nl.tussen 75-90 slagen p.m.
Bloed; gem. man 5½ liter,gem. vrouw 4½ liter,
Heupen; bij de man gebouwd om snel te kunnen lopen,
bij de vrouw om een kind te kunnen baren en dragen. Door dit verschil zijn vrouwen tijdens een hardloopwedstrijd (snelheid) altijd in het nadeel ten opzichte van de man.

Het is zo dat de man te vergelijken is met een Ferrari, ze rijden wel hard,maar staan ook vaak aan de kant, vrouwen daarentegen zijn in die vergelijking degelijke Mercedessen; minder snel maar wel betrouwbaar.

In de prehistorie moest de man bescherming bieden en jagen. daarom waren krachtige gespierde mannen in het voordeel. Maar die investering in grootte en spierkracht betaalden ze op een ander front terug, nl. in een verwaarlozing in het onderhoud en reparatie van het lichaam. Mannen waren vervangbaar, vrouwen hadden de zorg voor de kinderen.Dit gaf een evolutionaire selectiedruk, waardoor vrouwen wier lichaam evtl. schade beter kon herstellen, de overhand kregen.Mannen zijn zeker tot hun 65ste,als de testosteron nog van grote invloed is, roekelozer,krijgen meer ongelukken en hun machogedrag-veel roken, drinken- eist zijn tol. de natuur houdt daar rekening mee. In 2008 werden er 95.000 jongetjes geboren tegen 90.000 meisjes.Als zij met pensioen gaan is dat verschil weggewerkt.
Wereldwijd worden mannen niet zo oud als vrouwen en in Nederland blijven ze wel erg ver achter. Ze weten nog niet waaraan het juist in ons land ligt, aan de zorg of aan het zwarte gat van het pensioen? Het is in elk geval zo dat mannen nu eenmaal van mindere kwaliteit zijn.:)
amc
14 jaar geleden
Over het algemeen zijn mannen sterker dan vrouwen. Dit verschil ontstaat voor een groot deel door de geslachtshormonen. Testosteron is het belangrijkste mannelijke geslachtshormoon. Ook vrouwen hebben dit hormoon, maar zij hebben 14% van de hoeveelheid die mannen in hun lichaam hebben. Dit is een belangrijk verschil, want testosteron zorgt voor de spieropbouw. Hierdoor komt het dus dat mannen sterker zijn dan vrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichamelijk wel qua leven niet. Maar vrouwen kunnen wel meer dan mannen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom baren vrouwen de koters? Omdat we sterker zijn lichamelijk .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik denk niet dat je dat daarmee moet vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is ook een manier van denken, denk ik ;)