Hoe weet ik of mijn verstandskiezen moeten worden getrokken?

Mijn verstandskiezen zijn nu voelbaar, maar ik ervaar geen pijn. Wanneer is het nodig om de tandarts in te schakelen? En kan ik het ook gewoon laten zoals het is, zelfs als het pijn gaat doen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf ook. De tandarts zegt; geen last? Lekker laten zitten! Zodra je enige last ondervind, ga je gewoon meteen, en zal hij alsnog worden verwijderd. Ik heb er nog 3. Nergens last van en preventief verwijderen moet je (volgens mijn weten) zelf bekostigen. Als je er last van hebt niet.

Het beste antwoord

Als een wijsheidstand mooi doorkomt en gemakkelijk te onderhouden is, kan men hem rustig laten zitten. Maar als er een probleen optreedt, of als de tandarts bij een controle-onderzoek vaststelt dat een of meerdere wijsheidstanden in de toekomst een probleem kunnen geven, dan kan de tandarts besluiten dat de wijsheidstand(en) het best verwijderd worden.
Met het verwijderen van wijsheidstanden wachten veel tandartsen indien mogelijk tot ze zijn doorgekomen omdat ze dan gemakkelijker getrokken kunnen worden. Dat blijft weliswaar een vervelende ingreep, maar het geeft minder pijn en de wond is minder groot dan na een operatie.
Wanneer er onvoldoende plaats is om de wijsheidstand volledig te laten doorbreken, is een operatie door een kaakchirurg of gespecialiseerd tandarts meestal de enige mogelijkheid. Eens de wijsheidstanden klachten veroorzaken, is de kans op postoperatieve pijn en verwikkelingen (infectie, nabloedingen, zenuwletsel...) groter.
Omdat het verwijderen van wijsheidstanden geen lichte ingreep is, geniet het meestal de voorkeur dat te laten doen tussen 15 en 25 jaar. Het ontstaan van klachten wordt dan voorkomen en er heeft nog geen aantasting van het tandvlees of de kiezen plaatsgevonden. Ook is verwijdering op jonge leeftijd eenvoudiger en verloopt de genezing beter. Wachten tot er klachten zijn heeft als gevolg dat er schade is aangericht en de behandeling moeizamer verloopt. Bovendien is de kans op zenuwbeschadiging bij jongeren kleiner, onder meer omdat de tandwortel nog niet volledig gevormd is. Voor een goed herstel van het kaakbot rond de wijsheidstand en het herstel van het tandvlees aan de achterkant van de kies waar de wijsheidstand tegenaan lag, is verwijdering voor het 25e jaar zelfs een belangrijke voorwaarde.
In de regel worden wijsheidstanden die geen klachten geven bij voorkeur niet meer verwijderd bij patiënten boven de 40 jaar.
Sommige wijsheidstanden worden het best niet verwijderd. Wanneer de wortels van de wijsheidstand in innig contact zijn met de zenuw (nervus alveolaris inferior) zal de kaakchirurg beslissen om de wijsheidstand in eerste instantie te laten zitten omdat de kans bestaat dat de onderkaakzenuw beschadigd wordt in geval van verwijdering. Slechts na langdurige of herhaalde klachten zal in die omstandigheden toch de wijsheidstand verwijderd worden. Zie bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een weetje: verstandskies komt niet van verstand, maar van ver staand, verstandskiezen staan het verst achter in de mond, vandaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, voor de uitgebreide uitleg!

Andere antwoorden (4)

Als de verstandskiezen echt doorbreken, kan het zijn dat ze de andere kiezen in de weg gaan zitten. Soms is er achterin de kaak te weinig ruimte voor nog een kies.
De verstandskies zelf kan scheef gaan groeien vanwege te weinig ruimte. Maar zolang je nog geen last hebt van dat alles, kunnen de verstandskiezen gewoon blijven zitten. Wel is het zo dat deze kiezen lastig schoon te houden zijn, omdat ze zo ver achterin de mond liggen. Daardoor is er meer kans op cariës.

Zie verder op bijgaande site.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je verstandig bent, dan ga je minimaal 1 keer per jaar, naar de tandarts, liefst 2 keer, maar dat ligt ook aan jouw portemonnee. De tandarts kan dan kijken of ze andere kiezen niet in de weg zitten en eventueel actie ondernemen. Als je pijn hebt, natuurlijk altijd naar de tandarts gaan, een gezond gebit, is belangrijk voor je algehele gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tandarts kan door het maken van een foto constateren of de verstandskies wel goed groeit. Is dat niet het geval, dan kan de kies, zelfs al voor ze door komt, operatief verwijderd worden. Dus het is aan te raden even naar je tandarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hallo als je er geen last van heb kan je ze laten zitten maar als ze zichtbaar zijn net als de rest van je kiezen en je krijgt er last van dan zijn ze het makkelijkst te verwijderen ik zou dan wel door de tandarts door laten verwijzen naar ziekenhuis [specialist] mijn ervaring is dat ze er zo uit zijn ik heb er zelf nog eentje zitten onder tandvlees en die ligt met zijn wortels tegen goede kies aan die moet dus weg gesneden worden daarom adviseer ik altijd verdoving te nemen dat vindt ik prettig verdoving is wel laat uit gewerkt maar altijd beter dan pijn nou veel sterkte er mee