Hoe kan het dat studenten ritalin slikken als men beweert dat iemand zonder ADHD drukker van het middel wordt??

De laatste tijd hoor je steeds vaker dat studenten ritalin slikken om lang achter elkaar te kunnen studeren.
Van de andere kant hoor je dat men roept dat als je geen ADHD hebt je heel erg druk kan worden van het middel.Er wordt door sommige zelfs beweert je op zo'n manier kan kijken of je ADHD hebt.

De laatste twee beweringen kunnen naar mijn idee niet kloppen.

Of hebben al die studenten toevallig ADHD?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ritalin is een soort pepmiddel wat raar genoeg juist rust geeft bij ADHD ers. Hoe dit komt,daar zijn ze zelf nog niet achter. Als je er van gaat stuiteren, doe je precies wat je moet doen bij Ritalin. Word je er rustig van dan heb je misschien wel ADHD.

Toegevoegd na 3 minuten:
3 maanden geleden heb ik een uitgebreid antwoord over Ritalin en de effecten van deze amfetamine geschreven op GV. Zoek het eens op als het je interesseert.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als er drukker van wordt, kun je toch niet studeren?
Ze zeggen:Als je geen ADHD hebt krijg je het tegenovergestelde effect van een ADHDer. Dus je stuiterd wat sommige hier zeggen. Kun je niet rustig achter je bureau zitten en een tentamen leren. Ik wil dit onder anderen weten.Omdat ik jarenlang Ritalin heb geslikt, terwijl men twijfelt of ik werkelijk ADHD heb. Ik ga je antwoord binnenkort eens opzoeken Bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Honingbij: mensen met ritalin zijn niet alleen druk, maar hebben ook moeite met zich te concentreren. Dan kun je inderdaad niet gemakkelijk achter je bureau een tentamen zitten te leren. Mensen zonder ADHD die ritalin slikken kunnen inderdaad een energieboost krijgen, druk worden en 'stuiteren', maar dat betekent niet automatisch dat ze zich niet kunnen concentreren. Dat zijn twee aparte dingen. Het is heel goed mogelijk om te stuiteren en al die energie te richten op één taak, zoals het leren voor een tentamen, zolang je maar niet ook een aandachtsprobleem hebt.
amc
14 jaar geleden
@SuzyQ; heel goed aangevuld (een virtuele + van mij daarvoor)
@ Honingbij; echt doen hoor,kijken naar mijn antwoord. Dit is echt uitgeplozen en je ziet hem meteen staan als je die vraag leest. De vraag was;'is ritalin verslavend'.

Andere antwoorden (5)

Deze studenten vinden het belang van lang door kunnen leren blijkbaar belangrijker dan het feit dat je er drukker van kan worden. Is hun eigen keuze. En zolag ze er niet mee in het ziekenhuis belanden & de maatschappij op kosten jagen moeten ze vooral op hun studentenkamertje DRUK gaan zitten studeren. Tenminste, dat is mijn bescheiden mening :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ritalin heeft voor iemand zonder ADHD ongeveer een werking als speed. Je krijgt er dus heel veel energie van, waar je inderdaad druk van kan worden. Al die energie zorgt ervoor dat zo'n student nachten door kan halen.

Het is een extremere vorm van sloten koffie drinken of liters Red Bull achterover slaan. Je gaat ervan stuiteren, en het houdt je wakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de stelling klopt ook niet. Sommige personen kunnen inderdaad drukker worden maar niet iedereen.

Ik zag laatste bij BNN dat ze gingen testen of je d.m.v. Ritalin nachtenlang kon blijven studeren zonder moe te worden. Dat lukte aardig. Maar meerdere nachten zonder slaap doorgaan op Ritalin vergt zijn tol waardoor diegene uitgeput raakte omdat ie al zijn reserves had opgebrand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rem werkt niet goed bij Kinderen met ADHD zodat ze maar doorgaan en doorgaan. Ritalin activeert de rem bij deze kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is dus helemaal geen antwoord op de vraag... toch?
mijn man heeft ADHD en gebruikt rittalin. ze zeiden bij de begeleiding dat hij een stofje in zn hersens heeft waardoor hij druk is (ADHD).
Rittalin zorgt er bij hem voor dat hij rustiger wordt. Dat stofje in de hersenen wordt onderdrukt zeg maar.
maar rittalin is ergens in de 90% speed. heb je dat stofje niet, dan word je drukker, krijg je meer energie en kun je langer doorgaan.
zoiets.... :)