helpt een sterkere bril?

stel, je ogen zijn beiden -2. maar je doet een bril met -4 glazen op.
zie je dan hetzelfde als bij -2 glazen? of scherper, of waziger? waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een bril op doe die bijvoorbeeld 2 keer zo sterk is als mijn sterkte (min), dan wordt het beeld "waziger" en alles lijkt verkleind. Een aanslag op je ogen.

Het beste antwoord

nee, als je ogen gemeten zijn op -2 dan zijn ze -2, dan zien ze niet beter op -4 glazen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je dat doet, dan is dat een echte misaanpassing. Je ziet alles veel kleiner dan normaal en koppijn zal het resultaat zijn.
Waarom? De bril moet compenseren wat er aan je ooglens ontbreekt. Met de verkeerde waarden van je glazen kom je van de regen in drup.
14 jaar geleden
-4 dioptrie is bijziend...bijziend is dat je dichtbij kunt zien... Dus die bril laat je dan in de verte goed zien... Heb je -2 en zet je een -4 bril op, dan zie je in de verte wazig...

Bij plus glazen is dat anders... Dan zie je dichterbij te kijken... mensen met plus glazen zijn verziend... dus die leesprothese laat hen dichterbij ook goed zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee en neem nooit sterkere glazen dan je nodig hebt, daarmee worden je ogen alleen maar slechter.

Bovendien zul je slechter gaan zien met - 4 als je -2 nodig hebt.