Niezen is een plotselinge, krachtige uitademing om de neus te reinigen van prikkelende stoffen. Bij prikkeling van het neusslijmvlies wordt er een signaal via een trigeminus zenuw naar het reflexcentrum in de hersenen gestuurd. Door middel van een reflex worden er verschillende spieren in beweging gebracht, waaronder een krachtige samentrekking van de ribbenkast en de longen. Daardoor ontstaat de nies.
door het aanspannen van de spieren gaat je oog dicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is een reflex, dat kun je niet anders doen... Je kunt je ogen niet open houden, als je dat probeert dan nies je niet eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt omdat door de kracht anders je oogbol uit je oogkas kan schieten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens het niezen ga al je organen op dat moment voor eventjes stil. Plus je hart.!
Dus daar vandaan gaaan je ogen dus ook dicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je bent heel even dood?
Als je niest veroorzaakt dat een sterke luchtstroom waarbij stofdeeltjes kunnen opdwarrelen. Om je ogen hiertegen te beschermen sluiten ze automatisch, daar kun je niets tegen doen.