Is het normaal dat mijn onderste ribben uitsteken ?

Ik ben een jongen van 17 jaar , en ik zit met een erg groot probleem , ik heb uitstekende ribben , weet er iemand wat ik hier kan aan doen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

Ik heb hetzelfde en ben een jaartje ouder. Heel raar zal het dus wel niet wezen.
Of we zijn allebei uitzonderingen. Ö
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn zoontje heeft het ook en vroeger had ik een klasgenootje die datzelfde had. Niet zo heel erg raar dus. Volgens de dokter hoef je er niets aan/mee te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo te zien heb je een zogenaamde leptosome (of ectomorfe) lichaamsbouw. Dit betekent dat je van nature vrij mager (en waarschijnlijk vrij lang) bent met relatief weinig vetweefsel. Bij deze lichaamsbouw komt het vaak voor, dat de ribben wat uit lijken te steken. Dit wordt veroorzaakt doordat er minder vet op de buik zit dan bij veel andere mensen, de vorm van de ribben is dan normaal. Op je foto is dat lastig met zekerheid te beoordelen, maar de vorm van je ribbenkast ziet er voor mij normaal uit.

Op de foto heb ik het idee (zoals ritsuka ook al zegt) dat je een beetje je buik inhoudt. Doordat je je shirt omhoog houdt lijk je ook je rug wat te overstrekken; hierbij is het normaal dat je je buik wat inhoudt om je balans te bewaren. Hierdoor wordt het uitsteken van je ribben ook meer geprononceerd.

Het is dus een volkomen normaal iets; niets om je zorgen om te maken.

Als je er iets aan zou willen doen, dan zou je meer vet op je lichaam moeten kweken. Voor mensen met een leptosome lichaamsbouw is dat nou juist erg lastig; dit nog afgezien van de andere ongewenste effecten van meer buikvet.
Ook het kweken van meer buikspieren wil dit nog wel eens maskeren. Aan de andere kant loop je dan ook het risico, dat de scheiding tussen je buikspieren en je ribben groter wordt en daardoor het effect van het uitsteken van je ribben juist versterkt.

Beste advies is misschien nog wel om er niets aan te doen. Je ribbenkast ziet er gewoon normaal uit, voor zo ver ik dat op deze foto kan beoordelen.
Mocht je een goede beoordeling willen, of als je klachten hebt van het uitsteken van je ribben, dan moet je eigenlijk naar je huisarts.