Is de hersenwerking van mensen die zowel links en rechtshandig zijn anders?

In vergelijking tot mensen die alleen rechts of linkshandig zijn. Zo ja, wat en heeft het voor- of nadelen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel niet alleen de technische werking van de linker en de hersenhelft, maar denken deze mensen bijvoorbeeld ook anders. Of ervaren ze emoties anders enz. enz.

Toegevoegd na 9 minuten:
Even mijn hoofdvraag beter formuleren, sorry voor de fout!

Is de hersenwerking van mensen die zowel links- als rechtshandig zijn anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ik las pas geleden toevallig in Psychologie Magazine een artikeltje over creativiteit bevorderen, en daarin stond dat mensen die zowel links- als rechtshandig zijn creatiever zijn dan mensen die één van de twee zijn, en dit zou komen doordat bij de "tweehandigen" de linker- en rechterhersenhelft meer met elkaar communiceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet alleen dat linkshandige mensen gemiddeld 9 jaar korter leven dan rechtshandige mensen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom staat het woord 'gemiddeld' ook in mijn antwoord..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja... wat is een betrouwbare bron.. dat is ook een vraag..
ik weet niet of onder die categorie val. Ik schrijf links, typ met links en recht ;), ik tennis rechts, voelbal links. oja knippen doe ik ook met rechts.
Ik heb niet het idee dat ik eg anders in elkaar zit dan de gemiddelde. Ben wel vrij creatief en muziekaal aangelegd. Ben niet erg goed met beta vakken.
voor de rest, ben ik een gewone jongen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond deze link, kan je kijken waarom;

http://www.teleac.nl/beeldbank/clip/t20091026_linkshandigheid01

Toegevoegd na 13 minuten:
ik vond deze link nog;

http://www.kennislink.nl/publicaties/linkshandigen-hebben-echt-andere-hersens-dan-rechtshandigen

Toegevoegd na 15 minuten:
Neem me niet kwalijk dan had ik de vraag niet goed gelezen. Hier kan je lezen over dubbelhandig of te wel ambidextrie;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ambidextrie

Toegevoegd na 21 minuten:
Me opa is eigenlijk gedwongen tot ambidetrie. Hij is namelijk linkshandig maar vroeger mocht je niet met links schrijven dus hij schrijft met recht maar doet verder alles links.

Dat het erfelijk is klopt wel want ik ben zelf ook links. Slaat vaak een generatie over. Soms doe ik met me bijde handen twee dingen tegelijk bijvoorbeeld pap voor de kinderen maken. Heb in allebei mn handen een lepel en schep honing etc in. Verder niks bijzonders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want je linker hersenhelf stuurt je rechter hand, en je rechter hersenhelfd stuurt je linker hand.
Dus als jij alleen rechts bent, train jij alleen je linkerhersenhelfd, als je allebij de handen gebruikt, train je allebij de hersenhelfden, dus word je slimmer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel dus ja, is anders, foutje.
Als mensen een beroerte krijgen, en ze krijgen een propje in de rechterhersenhelf, dan zijn ze links verlamd, en andersom.

Toegevoegd na 15 minuten:
Maar ook je coórdinatie word beter, en je snelle reactie word beter.
En als je beide hersenhelfden gebruikt, kan het ook wel gebeuren, dat je intuitief beter word.
En sneller verbanden leggen.
Je word er wijzer van, en slimmer.
Wijzer vooral ook door de combinatie , reflex, met je handen en je slimmere brein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1