Jazeker!
Mijn moeder is overleden toen ik 5 was. Ik heb dus niet veel van haar meegekregen in de zin van opvoeding en dergelijke. Mijn vader heeft dat ook niet zo heel goed kunnen opvangen, ik heb dus niet zo heel veel van huis uit geleerd.
Toch schijn ik bijzonder veel op mijn moeder te lijken. Pas had ik een familiedag met ooms en tantes, neven een nichten, en toen heb ik een aantal keren te horen gekregen dat ik zo op mijn moeder lijk, niet zozeer wat uiterlijk betreft (een beetje wel), maar vooral wat karakter betreft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor elke eigenschap zijn vele genen verantwoordelijk.
Er bestaat niet één gen voor persoonlijkheid
of één voor gedrag. Op grond van
de persoonlijkheid van de ouders kun je ook
niets zeggen over het karakter of het gedrag
van een kind. Zij erven namelijk verschillende
eigenschappen van hun ouders. En via hun
ouders van hun grootouders. Enzovoorts.
Niet alle kinderen erven dezelfde eigenschappen.
Bij ieder persoon krijgen verschillende genen
de overhand. Ieder kind is dus een uniek wezen.
Sommigen lijken op één ouder, anderen op een
tante of een opa, weer anderen lijken door hun
eigen unieke combinatie van geërfde genen, op
geen enkel familielid.
Opvoeding en omgeving
Bij de ontwikkeling van je persoonlijkheid spelen
tientallen, misschien wel honderden genen een
rol. Ze hebben allemaal (een beetje) invloed.
Maar dat is niet alles.
De omgeving waar je in opgroeit en de mensen
om je heen zijn mede bepalend.
fremar
10 jaar geleden
Ja, vaak hoor je mensen over een bepaalde eigenaardigheid van hun kind zeggen "dat heeft-ie van zijn vader/moeder/opa/oma". Dat geldt niet alleen voor lichamelijke eigenschappen als bijvoorbeeld een grote neus, maar ook voor karaktertrekken als bijvoorbeeld overmatig snel geïrriteerd zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord is vrij simpel Ja dat kan maar is niet vanzelfsprekend. Dus het is geen vast gegeven.
Er worden tijdens de bevruchting genen gemengd. maar die genen zijn niet alleen van de ouders maar ook van de grootouders, overgrootouders enz. Ik spreek dan niet van de wettelijke ouders, grootouders, overgrootouders enz maar van de natuurlijke ouders , overgrootouders enz, want dat kan soms wel eens anders zijn.
Dus het is dan ook mogelijk dat je eigenschappen ondekt van iemand die niet tot de familie behoort.
Robby BB