waar droomt iemand over die dement is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goede vraag! Eentje waar ik het antwoord niet op weet. Misschien eens op bezoek gaan bij een verzorgingstehuis voor ouderen en daar een gesprek aangaan? (subtiel uiteraard)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk over het verleden. Ik zie bij veel demente mensen dat ze terug in de tijd zijn gegaan en vaak droom je over de dingen die je overdag bezig houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is onbekend waar niet demente mensen over dromen. Het is ook onbekend waar wel dementerende over dromen
Reddie
10 jaar geleden
@Niels1411 , daar is inderdaad net zomin iets over te zeggen als waar niet demente mensen over dromen.
Ivana
10 jaar geleden
Mensen die niet dement zijn kunnen hun dromen toch gewoon vertellen. Ik onthoud mijn dromen tenminste vrijwel altijd. Altijd een gezellig verhaal bij het ontbijt. ;)

Het beste antwoord

Je kunt het vergelijken met dromen van een baby, peuter, jong kind. Het korte termijn geheugen werkt slecht. Het dromen is minder coherent (maar dat zijn dromen vaak), minder samenhangend, meer iets aantippend en weer iets anders aantippend. Het hangt er natuurlijk van af hóe dement iemand is, hoe de demente persoon erop reageert. Voor iemand die begint te dementeren kan het erg angstig zijn dat hij/zij de wereld niet meer begrijpt. Dus ook angstiger dromen. Voor iemand die erg dement is en dit bewustzijn niet meer heeft, is de angst ook minder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waar mensen precies over dromen is heel verschillende, dit geldt natuurlijk ook voor demente mensen.
Wel is het een feit dat mensen met dementie vaak nachtmerries hebben, nachtelijke hallucinaties en zeer levendige dromen.
Dromen zijn namelijk een reactie op hoe je je voelt. De verwarring die een dement persoon overdag ervaart, ervaart hij/zij ook 's nachts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
iemand met dementie droomt dezelfde dromen als ieder ander. alleen: de interpretatie is anders.