Schokkend en angstig voor het slapen gaan, wat te doen en waar komt dit vandaan?

Mijn vriendin heeft sinds een jaar een aantal keer problemen met slapen, deze problemen uiten zich in angstig zijn, schokken en emotioneel worden.
Deze momenten dienen zich vooral aan bij vermoeidheid, ik ben er dus bijna zeker van dat dit (gedeeltelijk) met vermoeidheid te maken heeft, alleen heb ik nog enkele vragen over dit probleem:

- Wat is de oorzaak van deze symptomen, en hoe heet het?
- Kunnen deze symptomen voorkomen worden?

BvD JoR

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
SimonV
10 jaar geleden
Heeft ze nare of traumatische ervaringen in haar leven gehad?
Ritsuka
10 jaar geleden
ik heb dit soms wel eens als ik een stressvolle dag heb gehad. Heeft ze daar last van?
Ritsuka
10 jaar geleden
niet het angstige, maar wel het schokken vlak voor het slapen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is je vriendin vermagerd sinds de problemen zich voordoen?

Antwoorden (3)

Wat moeilijk; veel sterkte! Over de oorzaak is moeilijk iets te zeggen, maar het lijkt wel erg op ptss (posttraumatischestressstoornis). Wellicht heeft ze overwerkte trauma's uit het verleden die bij een lage weerstand heviger naar boven komen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan ook komen door drugs of alcohol gebruik. (Langdurig of veel in ene). Dat had een kennis van mij. Door het vake gebruik rust je niet uit tijdens je slaap. Dan wordt je erg oververmoeid en kun je daar last van krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan je niet garanderen dat het bij iedere persoon werkt, maar het is te proberen:
Bij Kruidvat kan je een potje met 30 tabletten voor 'bij stress gevoel' kopen.
Op het potje staat het volgende:
''Kruidvat Bij Stress Gevoel tabletten hebben een natuurlijke formule die je helpt de rust te bewaren in stressvolle situaties. Magnesium draagt bij tot de normale werking van het zenuwstelsel. Ginseng bevat ginsenoside, dat een rustgevende invloed heeft.
Bovendien verbetert ginseng de concentratie en de coördinatie van het lichaam. Tenslotte helpt citroenmeisse-extract om je optimaal te ontspannen en het bevordert een goede nachtrust. Zo blijf je veerkrachtig, ook in spannende tijden.''

De dosering is 1 x daags 1 tablet tijdens de maaltijd met water innemen.

Het is niet duur, tussen de 2 en 4 euro zit het volgens mij.