Kun je de manier waarop je beweegt veranderen?

Ik snap dat je aan jou houding kunt werken en dat kan verbeteren. Maar kan je ook de manier waarop je beweegt veranderen?

Ik vind de manier waarop ik beweeg heel lelijk, ik erger met kapot als ik mezelf op een filmpje zie hoe houterig ik ben. Qua uiterlijk zie ik er best leuk uit, maar door mijn manier van bewegen voel ik me toch een onaantrekkelijke vrouw.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Lotte18, ieder mens is mooi in zijn eigen doen en laten, ook jij! blijf jezelf en denk niet na over hoe jij jezelf beweegt ect! Hoe minder jij let op hoe jij jezelf beweegt hoe natuurlijker het wordt, of eigenlijk hoe natuurlijker jij het ziet, want noem eens 1 ander persoon op die meer kritiek heeft op jou dan jijzelf! Stop daarmee en geniet van de dingen die je om je heen ziet, want die zie je misschien niet meer! zonde toch? alleen maar omdat jij bezig was met hoe jij beweegt?
Ritsuka
9 jaar geleden
Zou je ook zo tegen je beste vriendin/moeder/dochter praten? Waarschijnlijk niet. Waarom praat je dan wel zo negatief over jezelf?

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan. Het hangt er een beetje vanaf wat precies de oorzaak is waarom je wat 'anders' beweegt dan je zou willen. Allereerst is het misschien goed om eens te controleren OF jij echt zo houterig loopt als je denkt, of dat het net zoiets is het effect dat sommige mensen hebben als de in de spiegel kijken of als ze hun eigen stem horen: dat klinkt altijd 'raar', en sommigen vinden dat zelfs een beetje gênant, terwijl het voor een ander heel normaal klinkt en echt niet 'anders' dan bij anderen.

Maar soms heeft iemand inderdaad een beetje een afwijkend looppatroon, dat kan zijn doordat je jezelf een bepaalde manier van bewegen hebt aangeleerd (gewoonte) maar of dat je wat onhandig beweegt door bijvoorbeeld een wat mindere proprioceptie (lichaamsgevoel) of omdat je om andere redenen niet zoveel contact hebt met je lichaam. Het kan ook een al dan niet aangeboren mindere motoriek zijn, of iets relatief simpels zoals een spiergroep die niet in balans is met een andere, of dat je relatief korte achillespezen hebt en daardoor een bepaalde manier van lopen aangeleerd, dat je de neiging hebt je knieën te overstrekken of juist gebogen te houden, dat je enkels of andere gewrichten meer of minder bewegelijk zijn dan normaal, dat je voeten of knieën wat naar binnen of juist naar buiten staan, dat je heupen wat gedraaid staan.. etcetera. Er kan van alles zijn waardoor je nét even anders beweegt dan gemiddeld. Daar is op zich niets mis mee trouwens: iedereen is anders, en zolang het geen (pijn)klachten veroorzaakt, is er weinig reden om je bewegingen aan te gaan passen.

Maar aanpassen kán wel, al hangt het af van de oorzaak op wat voor manier je dat kunt doen. Je proprioceptie kun je trainen bijvoorbeeld, dat kan met een fysio- ergo- of oefentherapeut, spiergroepen of een meer of minder mobiel gewricht kun je beter leren gebruiken met fysio- of oefentherapeut, en deze therapeuten kunnen je ook uitstekend laten oefenen met het lopen. Maar je zou ook op ballet kunnen gaan, of op een andere sport waarbij het vooral gaat om het maken van sierlijke bewegingen en waarbij je je lijf goed leert kennen en beheersen. Als je wat minder lenig bent, zou Pilates of een andere sport die mede focust op lenigheid je erg kunnen helpen. Wat dat betreft zijn er heel veel mensen die je waarschijnlijk goed kunnen helpen, maar iemand die tot in detail je bewegen en lopen kan analyseren en je dus kan vertellen wát het is aan jou dat maakt dat het wat 'houterig' oogt, is wel handig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

Wanneer je je houding verandert, beweeg je ook automatisch al anders. Belangrijk is dat je je schouders goed recht (dus niet laten hangen) en je heupen en knieën niet te ver door strekt. Ook een andere schoen (niet te plat, niet te hoog, centimeter of 3-4 aan hak) maakt dat je je beduidend eleganter beweegt. Op platte schoenen kan vrijwel niemand elegant lopen, en op hoge hakken is niet echt gezond en ook niet echt aangenaam. Dat moet je leren.

Ook belangrijk is dat je je hoofd een beetje rechtop houdt en alleen je blik omlaag werpt naar waar je loopt ; niet je nek. Soms zijn er echt fysieke onvolkomenheden (ongelijke benen, o-benen, x-benen, kromming van de rug) die het moeilijk maken goed te bewegen, maar daar kun je zelf niet zo veel aan veranderen., Je kunt wel advies vragen aan de huisarts, maar als je uitgegroeid bent is er niet altijd meer iets aan te doen. Wel kun je dan met behulp van fysiotherapie nog leren wat de beste houding voor je is en hoe je sommige bewegingen het best kunt maken.

Maar niets geeft zoveel schwung aan de manier waarop je beweegt als zelfvertrouwen. Bewegingen worden namelijk natuurlijker naarmate je er zelf ook minder op focust en je er minder van bewust bent. Vooral als je weet dat je gefilmd wordt, kan dat bij veel mensen een heel kunstmatig gedrag veroorzaken dat ze op dat moment zelf niet doorhebben, maar dat ze later wel op de film terugzien. Misschien is dat wat je bedoelt.

Ik kan aan de vraag niet beoordelen of alleen je lopen in jouw beleving 'lomp' overkomt of al je bewegingen, maar de kans is vrij groot dat dat alleen jezelf opvalt. En ook nog eens dat het alleen maar gebeurt als je weet dat je gefilmd wordt.

Denk je toch baat te hebben bij fysiotherapie / ergotherapie, leg het probleem dan zeker eens voor aan je huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat denk je van mensendiek,dat is een houdings therapie,erg goed
Je wijze van lopen hangt ook samen met je karakter. Ik heb een beeldschone dochter (daar is iedereen het over eens) maar als ze loopt, trekt ze haar schouders op en loopt licht voorovergebogen. Het ziet eruit of ze de hele wereld aanvalt. Gek genoeg is ze ook zo, nergens bang voor en in staat iedere uitdaging aan te gaan.

Misschien kan je bij jezelf te rade gaan of er een karaktertrek is die je zo doet lopen als jij doet. Ik zie je vraag niet als een aanval op jezelf, meer als een zaak om met anderen een oplossing te zoeken voor iets dat je stoort.
Ivana
9 jaar geleden
Uiteraard kan dat.
Een bekende methode om dat te doen is mensendieck.

Maar als je het leuk wil houden en niet meteen de medische hoek in wil: ga bij een toneelvereniging en leer allerhande types uitbeelden. Geheid dat je basismanier van bewegen dan ook verandert naar wat jij wil dat het wordt.