Hoe betaalt een blind of slechtziende persoon diens rekeningen?

Ik moest net een acceptgirokaart gebruiken om een betaling te doen en ik had enige moeite om het rekeningnummer te lezen (dat gedrukt was een een superklein lettertype). Dus ik vroeg me af hoe doen blinden en slechtzienden dat? Krijgen ze daar hulp bij? Want als ze niet betalen krijgen ze uiteindelijk deurwaarders aan de deur met dwangbevelen die ze ook al niet kunnen lezen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
9 jaar geleden
Acceptgirokaart... bestaan die nog...? Oh ja, nu ik wat nadenk, die krijg ik ook zo heel af en toe nog toegestuurd. Dan moet ik de gegevens van dat malle kaartje overtypen in de computer om de nota te kunnen betalen.

Het beste antwoord

Het rekeningnummer kun je achterhalen door de acceptgiro in te scannen, of onder een loep te leggen (slechtzienden), vervolgens kun je de rekening voor laten lezen door je computer, omdat deze gescand is, ook braille (leesregel aan computer) is een mogelijkheid in combinatie met het voorlezen. Vervolgens kunnen blinden en slechtzienden gewoon internetbankieren, dit omdat er speciale Random reader comfort is ontwikkeld https://www.rabobank.nl/particulieren/servicemenu/toegankelijkheid/moeite_met_zien/random_reader_comfort/
Hiermee wordt alles wat jij ziet voorgelezen en je hebt wat langer de tijd om de codes in te toetsen.
De ouderwetse acceptgiro's invullen gaat niet voor blinden, wel voor slechtzienden. Hierbij gebruiken zij een loep ter grote van een beeldscherm, waarop zij ook zien wat zij schrijven, voor een blind persoon is dit niet mogelijk.
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/onderzoeken/hulpmiddelen_slechtzienden/
Ook bestaan er malletjes om je handtekening te zetten en om te schrijven:
https://www.worldwidevision.nl/nl/product/communicatie/zwartwit-schrijven/handschriftgeleiders Een handtekening zetten gebeurd ook met stempels.
Mensen die met deze hulpmiddelen niet overweg kunnen, kunnen iemand machtigen dit te doen voor hen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

soms zitten er bobbeltjes op en dan voelen ze welk cijfer .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was dat maar waar :) Dit heet braille, er bestaat veel in brailletekst, maar dat nog niet.
Ritsuka
9 jaar geleden
Op acceptgiro niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook werkelijk nog nooit braille gezien op een acceptgiro. Het zou vast voor veel mensen heel handig zijn als dit wél zo zou zijn, maar dan moet wel de acceptgiro op steviger papier gedrukt worden, en wordt een acceptgiro ook veel groter: niet alleen het bedrag maar ook het rekeningnummer én de naam van het bedrijf zouden dan in braille te lezen moeten zijn, en dat neemt echt aanzienlijk meer ruimte in dan de 'gewone' zwartdruk.