hoe douche je een cliënt als degene eigenlijk niet meer kan douchen ivm woonomstandigheden?

Ik loop stage en nu heb ik een verpleegprobleem. Een cliënt kan niet meer douchen omdat de woonomstandigheden er daar gewoon niet voor zijn. De cliënt gaat 2x per weer onder de douche, krijgt haar transfers met de actieve lift en gaat op de corendo onder de douche. Tenminste dat is wat we willen. Echter zitten we met een probleem want er zijn van die drempeltjes waar je die corendo met geen mogelijkheid overheen krijgt, die drempels mogen ook niet weggehaald worden (al navraag gedaan) iemand oplossingen??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Ik zou zeggen " Op de ouderwetse manier met de hand op bed wassen" - maar dat is vast weer te simpel gedacht....

Toegevoegd na 15 minuten:
Je zou kunnen proberen met afgeschuinde latten van de drempel een soort ' verkeersdrempel' te maken. Dan kom je er met een trippelstoel (als dat is wat je bedoelt) wel overheen.

Ik kan zo geen plaatje vinden met een goed voorbeeld voor een lage drempel, maar hier zie je met een hoge drempel wat ik bedoel.

(Deze foto komt van een site van een zeer creatieve man die wellicht meer goeie tips op zijn site heeft staan)/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tsja....wat je maar ontspannen vindt....de gedachte door een vreemde onder de douche gezet en daarna ook nog eens afgedroogd te moeten worden bezorgt me eerlijk gezegd kippenvel......op bed wassen vond ik in het ziekenhuis nooit zo'n probleem. Maar wat niet gaat dat gaat niet ; uiteindelijk is er natuurlijk een max aan hoeveel aanpassingen je nog kan doen natuurlijk. Kun je niet met afgeschuinde plankjes de drempels begaanbaar / passerbaar maken ? Uiteindeiljk klinkt het alsof de client op zoek zal moeten naar een (meer) aangepast woning, in elk geval zonder drempels en vermoedelijk ook zonder trap. Dat is natuurlijk iets dat geindiceerd zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de drempels niet al te gek hoog zijn en de helling 'vlak' genoeg (niet te smalle plankjes nemen dus ) kom je er zelfs - als je een beetje mobiel bent nog - alleen overheen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik vind nog steeds niet uit wat een corendo is....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat raar dat daar dan geen links van op |Internet te vinden zijn, als het een gewoon voorwerp is.
Maar dat ding op het plaatje is inderdaad perfect.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah, ik heb hem gevonden nu. CArendo. Gewoon een merk dus.
http://www.handy-wijzer.nl/viewproduct.asp?OID=87020 An sich allemaal niet zo lastig uit te leggen, hoor, maar je gebruikt ongemerkt al een HELEboel jargon dat niet in het normale taalgebruik gebezigd wordt ; transfers, actieve lift, carendo....dat zijn woorden die iemand die er niets mee te maken heeft ook echt absoluut niets zeggen. Ik heb ze allemaal moeten googelen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die waterkering is ook op een andere manier op te lossen; zie mijn antwoord. En natuurlijk mag c.q. moet je als thuiszorg niets aanpassen aan de woning, maar dat betekent nog niet dat het niet kan of mag. De WMO moet zoiets gewoon kunnen regelen, als het zelf niet te regelen is tenminste. Maar misschien helpt het als je uitlegt wat voor drempels het zijn? O, Marleen: met mijn trippelstoel kom ik echt géén drempel over, zelfs niet één van een paar millimeter. Dat kan aan mij liggen; ik heb weinig kracht en heb daarom nu een trippelstoel met ook grote wielen zodat je arm- en beenkracht kunt combineren. Daarmee lukken drempels nog steeds niet, maar omdat de achterwielen iets inveren en je daarom met je gewicht een paar millimeter de voorwielen kunt optillen, kan ik daar hele kleine drempels wel mee overkomen met de voorwielen, maar ik heb dan weer niet genoeg kracht voor de achterwielen. Met mijn rolstoel lukt het me wél, maar die is vrij scherp afgesteld en het kost daarom bijna geen kracht om de voorwielen op te lichten. Die 'zet' ik als het ware over een drempel heen, en daarna gooi ik m'n gewicht naar voren zodat ik de stoel meeneem over de drempel. Op armkracht zou het me absoluut niet lukken. Nu zijn er genoeg mensen die dat wél kunnen, maar of *iemand* die ervan afhankelijk is met een trippelstoel (en dus vier kleine wieltjes aan een stoel met een gefixeerd zwaartepunt waarvan je de voorwielen dus NIET krijgt opgetild tenzij je de hele stoel - die erg zwaar is - kunt optillen) zo'n drempelhulp als in de door jouw getoonde foto heen kan komen, betwijfel ik eerlijk gezegd. Maar goed; ieders handicap is natuurlijk totaal anders, ik zou met m'n handrolstoel de getoonde drempel ook niet over komen, en met de elektrische zou ik misschien blijven hangen op de bevestigingsunit voor in de auto die onder m'n stoel hangt. Terwijl ik ook mensen ken die met het grootste gemak van hoge stoepranden afstuiteren met hun rolstoel. Ik heb het evenwicht en de handigheid van een actieve rolstoelgebruiker, maar absoluut niet de kracht, en ik kan ook niet tegen schokken. Dan is een drempel al gauw te hoog natuurlijk. @ProbleemVraag: hoe beweegt de cliënt zich normaal gesproken door het huis? Met de rolstoel? Of is ze volledig bedlegerig? Zo ja, dan neem ik aan dat er wel een rolstoel aanwezig is, of niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En gedoucht worden.. mwah: als je lang genoeg helemaal niet hebt kunnen douchen, ben je maar wat blij dat je eindelijk hulp krijgt. Zo was het bij mij tenminste. Ik heb er echt nooit enig probleem mee gehad. Ook niet met wassen op bed trouwens. Tenzij het om de één of andere reden écht niet klikt met de verzorgende of verpleegkundige, maar dan wil ik ze sowieso niet zo dicht bij me hebben eigenlijk en maakt het weinig uit of je gewassen wordt of gedoucht. Ik ben dus wél heel blij dat ik dankzij het PGB zelf kan kiezen wie ik aanneem en ook iemand weg kan sturen als het écht klikt, en hoop van harte dat dat straks met de persoonlijke verzorging onder de zorgverzekeringswet nog steeds mogelijk zal zijn..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
écht NIET bedoel je zeker Lies12 ?!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
LOL, nee; ik ben inderdaad niet zo'n rare dat ik mensen wegstuur als het me té goed klikt. Inderdaad als het NIET klikt; ik spreek altijd een proeftijd af en meestal merk je zoiets snel genoeg.
Dit lijkt me meer een transferprobleem. Als je slechts één drempel over zou moeten, is het probleem zo gemakkelijk op te lossen dat ik aanneem dat het er meer zijn. Anders zou je de cliënt gewoon met rolstoel of tillift tot aan de drempel rijden en daar de transfer maken -eventueel met transferplank- naar de douchestoel.

Er zullen dus vast meer drempels te nemen zijn. Maar allereerst hoef je een cliënt niet door het huis heen te vervoeren op een doucherolstoel. Dat kan handig zijn omdat vooral het onderlichaam soms gemakkelijker op bed te ontkleden is, maar zeker met een kantelbare en elektrisch verstelbare douchestoel als een Cardendo (ik neem aan dat je die bedoelt?) zal dat ook wel in de stoel lukken. Afhankelijk van de mobiliteit van de cliënt kun je haar in een rolstoel naar de badkamer rijden en daar -weer bij de drempel- de transfer maken. De doucherolstoel komt dan dus de badkamer niet uit; met een rolstoel kun je vele malen gemakkelijker drempels nemen, omdat de wielen groter zijn en het zwaartepunt meer naar achter ligt. Een alternatief zou een doucherolstoel met grotere wielen kunnen zijn, maar ik ga er vanuit dat er zeer specifieke zorg nodig is als een speciale elektrisch verstelbare douchestoel vergoed wordt, dus dat is vast geen optie hier. Maar niet getreurd: even googelen op "drempelhulpen" (zie bron 1) en je ziet hoeveel er mogelijk is op dit gebied. Voor alles met kleinere wielen (zoals die Carendo of een tillift) moet je de minst steile drempelhulp kiezen: een steile helling of standaard drempelhulp (zo'n wiggetje) kom je dan alleen met heel veel kracht -en geschok voor de cliënt- over.

Woningaanpassingen zoals aan drempels zijn trouwens -indien noodzakelijk en niet algemeen gebruikelijk- de verantwoordelijkheid van de WMO. Bij een badkamer kunnen andere eisen gesteld worden aan een drempel omdat die ook als waterkering dient, maar dat is ook op te lossen door de vloer schuin te laten aflopen naar het doucheputje. Ik heb zelf een drempel bij de badkamer van siliconen/rubberachtig materiaal dat inveert als je er overheen rijdt en daarna weer omhoog komt zodat hij toch als waterkering blijft dienen.

Er zijn dus genoeg mogelijkheden, maar afhankelijk van de bouwkundige situatie kan het best kostbaar zijn. Houd er rekening mee dat de WMO in zo'n geval kán besluiten een verhuisadvies te geven en niet de huidige woning aan te passen. Vraag eens een ergotherapeut om mee te kijken en eventueel te helpen met een aanvraag bij de WMO.