Van de week hoorde ik op tv dat uit onderzoek is gebleken dat veel water drinken rustgeven werkt. Hoe kan dit?

Ik hoorde dit in het programma Nederland in Beweging.

Ik heb zelf in het verleden ook al vaker opgemerkt dat veel drinken rustiger maakt. Ik heb het dan over plm. 3 liter per dag. Ik drink dan niet alleen water maar ook vruchtensap, cola zonder suiker, melk, koffie en thee zonder suiker. Voor alle duidelijkheid: Ik drink al jaren geen druppel alcohol meer.
Het gaat mij er dus om hoe het kan dat veel vocht rustgevend kan maken.
Ik weet ook wel dat in vruchtensap suiker zit en dat cola niet gezond is dus daar vraag ik geen reacties op.

Alvast dank voor de antwoorden.

Toegevoegd na 57 seconden:
rustgevend i.p.v. rustgeven

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je geeft het antwoord al in de vraag : van water wordt je niet zozeer rustig, maar van vrijwel alle andere dranken (suiker, alcohol, caffeine, zoetstoffen, toevoegingen) EN van vocht tekort (dorst) kun je ONrustig worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar in dat onderzoek dat in Ned. In Beweging werd genoemd ging het alleen om veel water drinken. Die mensen hadden dus geen andere dranken gedronken. En ik zelf drink normaal ook altijd tenminste 2 liter vocht dus ik zal. naar mijn idee tenminste. geen vochttekort hebben, al heeft de één natuurlijk meer vocht nodig dan de ander.
Alleen als ik 3 liter of meer drink word ik rustiger, niet als ik 2 of 2,5 liter drink.
Dorst is ook niet de reden dat ik veel drink want ik heb echt nooit dorst. Het is meer een gewoonte die ik kennelijk al jong heb aangeleerd want ik heb altijd meer gedronken dan de meeste mensen.
Ritsuka
9 jaar geleden
3 liter is best veel, je krijgt ook vocht binnen via je voeding

Antwoorden (2)

Als je veel drinkt voer je veel afvalstoffen af en daar ligt de link, als er veel afgevoerd wordt oa door je nieren, heeft je lichaam meer tijd om zich op de goede zaken te richten, aanmaak van enz enz en dat geeft rust.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veel water werkt inderdaad rustgevend. Wanneer iemand ( te ) weinig drinkt, blijven veel afvalstoffen in het bloed. De nieren zuiveren het bloed van afvalstoffen, maar hebben daarbij vocht nodig. Koffie, thee, frisdrank, etc. Geven ook afvalstoffen.
Wanneer iemand veel water drinkt kunnen de nieren goed het bloed zuiveren.
Zuiver bloed maakt dat alle organen " gemakkelijker" hun werk kunnen doen, en dat kan een rustgevende reactie veroorzaken.

Er zijn verschillende manieren om te ontdekken dat je genoeg drinkt: het aantal keren dat je per dag naar het toilet gaat, ( toch subjectief, kleine plassen tellen niet echt ) en de kleur van je urine. Hoe lichter de urine, hoe minder afvalstoffen je bloed nog bevat.
Erna55