Ik kan heel moeilijk tegen omgevingsgeluid, wanneer ik aan het studeren ben. Ik wordst hierdoor snel afgeleid. Bestaan er geluiddempende oordopjes?

Geluiddempers, waarbij ik liever NIETS hoor. Ik probeer wel eens muziek zonder songtekst te luisteren, maar ook dat helpt niet. Met een klein geluidje word ik al snel afgeleid....Ik kan alleen op stille plekken studeren, waar het ook ECHT stil is. Maar dat is bijna onmogelijk:( Wie o wie kan mij helpen!?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Er zijn genoeg soorten oordoppen: met allerlei filters of zonder, al dan niet op maat gemaakt en van verschillende materialen. Daarnaast heb je die kappen voor óver je oren, en je hebt de koptelefoons met geluidsonderdrukking. Die laatste schijnen vooral goed te zijn in het onderdrukken van constante, lage tonen, zoals de motor van een vliegtuig. Ze werken door jou de tegengestelde frequentie van het buitengeluid te laten horen, zodat je die buitengeluiden onderdrukt. Ze zijn gemaakt voor het luisteren van muziek, maar je kunt ze ook gebruiken zonder muziek.

Daarnaast heb je dus de oordoppen, variërend van die wasbolletjes of schuimachtige die je bij de drogist of apotheek koopt, tot op maat gemaakte otoplastieken van de audicien. De prijzen lopen uiteen: otoplastieken zijn uiteraard duurder dan oordoppen van de drogist. Naast echte otoplastieken en kneedbare oordopjes heb je ook een type oordoppen die je zelf op maat maakt, die harden daarna uit dus behouden hun vorm: (zie bron 1). Kijk ook eens verder rond op die website, ze hebben van alles. Je kunt er ook een pakket met allerlei verschillende oordopjes kopen zodat je ze allemaal kunt uitproberen.

Maar wat je ook gebruikt, je hoort altijd IETS. Ik ben zelf ook erg prikkelgevoelig en met name voor geluid, en al combineer ik oordopjes voor IN de gehoorgang met een kneedbare voor daar weer óver mét gehoorkappen dáár weer overheen: bepaalde geluiden blijven binnenkomen. Vooral hoge geluiden zoals stemmen (met name van kinderen) en contactgeluiden (loopgeluiden van buren) komen overal doorheen. Ook de hele lage frequenties hoor je, en anders voel je ze wel (geluid is immers trilling). Daarbij is mijn ervaring dat je met oordoppen in soms nog sneller afgeleid bent, omdat je de geluiden DIE je hoort, minder goed thuis kunt brengen. Zo zat ik afgelopen zomer elke tien minuten bij de achterdeur omdat ik dacht iemand te horen gillen - dat waren de buurkinderen die in de tuin aan het spelen waren. Of ik heb het idee dat er iemand ik iemand in de gang hoor, wat dan bij het uitdoen van één oordopje in de gang van de buren - grenzend aan die van mij - blijkt te zijn.

Daar komt nog eens bij dat je je eigen lichaamsgeluiden juist stérker hoort als je oordoppen in doet. Je ademhaling, kaakbewegingen en hartslag, om de meest duidelijke maar eens te noemen. Daar moet je ook maar net tegen kunnen. Dus helemaal NIETS horen is een illusie, zélfs als je alle omgevingsgeluid uit zou schakelen, wat al niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geweldig antwoord, ik hoor prima reacties op de oordopjes van Ohropax, de oordopjes in het gele doosje. Gewoon bij de drogisterij te koop. Mogelijk hier een afbeelding hiervan:
http://www.oordopjes-kopen.nl/ohropax-classic.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die orhopax gebruik ik ook het meest. De url geeft trouwens inderdaad een afbeelding van zowel het bekende gele doosje als de wasbolletjes zelf. In theorie zouden die wasbolletjes minder geluid weren dan veel van die schuim-achtige dopjes (je weet wel, die dingen die je een beetje inknijpt en die dan weer uitzetten in je gehoorgang) maar in de praktijk werken ze bij mij juist beter, omdat ze echt de gehoorgang afsluiten. Die schuimdopjes sluiten de ene keer wel redelijk af, en de andere keer totaal niet. Maar ik gebruik ze in de praktijk niet zo veel. Hoewel ik veel last heb van mijn gevoeligheid voor geluid, maar oordopjes maken het over het algemeen niet veel beter. Om precies de redenen die ik al beschrijf in mijn antwoord. Daar komt bij dat ik zeer regelmatig hypnagoge hallucinaties heb, en als ik dan oordoppen gebruik, heb ik op de één of andere manier minder 'contact' met de echte wereld. Negen van de tien keer weet ik prima dat de sensaties, beelden en geluiden van dat moment hypnagoog zijn, maar met oordoppen in krijg ik én hele nare auditieve hallucinaties, én weet ik lang niet altijd meer dát ik hallucineer. Dat is gewoon geen fijne ervaring. En overdag is er over het algemeen gewoon teveel geluid om je met oordoppen voor af te kunnen sluiten. Nu is mijn woning ook wel heel gehorig: zeker in de zomer vlucht ik vaak letterlijk uit mijn eigen huis. Een écht goede oplossing is daar volgens mij niet voor.

Andere antwoorden (2)

O.a. tympro maakt gehoorbescherming op maat. Deze oordopjes worden vaak gebruikt in bedrijven met veel omgevingslawaai. Er zullen waarschijnlijk wel meer bedrijven zijn die deze beschermers maken.
http://www.tympro.com/site/
jc54
9 jaar geleden
Je kan naar een winkel gaan van hoortoestellen. Zij hebben oordopjes die volledig aangepast zijn aan uw wensen: praktisch volledig geluidsabsorberend: fantastisch hoe de stilte dan is....