hoe bereken ik het aantal gram shag kwa prijs?

Ik rook pall mall shag. Ik koop het meest XL, dat is 50 gram van 7 euro.
Je hebt ook Mega, dat is 65 gram van 8,90 euro. Het lijkt dat die 65 gram in verhouding met 50 gram goedkoper is, maar hoe bereken ik eigenlijk met welke pakje ik voordeliger ben?

Heb het wel geprobeerd maar kom eigenlijk niet wijzer uit, en zo erg goed in rekenen ben ik ook weer niet......

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

8.90/65=0,13 euro per gram 13 cent dus.
7/50=0,14 euro per gram en dat is 14 cent.

Het voordeel is 1 cent per gram
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De precisie van de uitkomst doet er niet zo toe wimkees.....
Hij vraagt immers HOE je het berekent
Overigens bedankt voor de -
Maak het aantal grammen vergelijkbaar:
50 : 10 is 5, eur 7.- : 10 is eur 0, 70.
Dus 5 g XL kost eur 0, 70

65 gram : 13 is 5
Eur 8, 90 : 13 is eur 0, 68
Dus 5 g Mega kost eur 0, 68 en is dus goedkoper.

Toegevoegd na 1 minuut:
De manier van de andere vraagbeantwoorder is natuurlijk veel sneller :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Stoppen met roken is nog goedkoper. Reken maar eens uit wat je dan bespaart, ook op de lange termijn.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je elke dag 1 pakje shag rookt van 50 gr, dan heb je na 4,6 jaar een Dacia Logan weggerookt... Wel grappig dat iemand bereid is om 7 euro neer te leggen om zich te de tering te roken, en niet meer verbaasd is over de belachelijk hoge prijs(want kost slecht 50 cent aan productie/distributie) maar zich wel druk maakt over het marginale prijsverschil....
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dit soort dingen snap ik dus nooit...
Waar haal je die 10 en die 13 vandaan?
Computoon
9 jaar geleden
Om de twee shagsoorten goed in prijs met elkaar te kunnen vergelijken heb je een bepaalde hoeveelheid nodig die bij alletwee hetzelfde is. De andere vraagbeantwoorders gaan in feite uit van 1 gram en ik heb 5 gekozen. Waarom? Omdat je uit het hoofd zowel 50 gram (van de XL-shag) als de 65 gram (van de Mega-shag) kunt delen door een getal waardoor je op '5' uitkomt. Als je van 50 terug wilt naar 5, moet je delen door 10.
Als je van 65 terug wilt naar 5, moet je delen door 13 50 : 5 = 10 (want 10 * 5 = 50)
65 : 5 = 13 (want 13 * 5 = 65) Dus je zoekt een veelvoud wat in dezelfde tafel voorkomt, in dit geval de tafel van 5. Uiteraard moet je ook de prijs door diezelfde getallen delen. Dat is bij die eur 7.- van de XL-shag uit het hoofd te doen (want 7 : 10 = 0,70). Bij de eur 8,90 van de Mega-shag heb je de rekenmachine nodig (want eur 8,90 : 13 is niet uit het hoofd te doen, althans: niet door mij.)
Dan reken je de prijs per gram uit
50 gram voor 7 euro = 14 cent per gram

65 gram voor 8.9 euro = afgerond 13,69 cent en dat is per 50 gram 6.85
het scheelt dus 15 cent per 50 gram en 0.31 cnt per gram
anneliez
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afgerond 13,69 cent? :-)
anneliez
9 jaar geleden
mijn rekenmachine ging nog verder dan die 69, maar ja het is overdreven van me, ik had het al geschreven toen het me zelf ook opviel, maar toen had ik ook al op verzenden gedrukt
Het is het handigst als je de prijs deelt door het aantal gram.
In jouw geval is dat 7euro/50gram = 14cent/gram (14cent per gram).
Dan krijg je een getal dat aangeeft hoe duur het is.
Is het getal hoger, dan is het duurder. Is het lager dan is het goedkoper.
Reddie