Wat is het verschil tussen een betablokker en oxazepam?

Ik moet binnenkort een presentatie geven op mijn werk voor erg veel mensen. Ik heb al mijn hele leven een sociale fobie en op sommige momenten angst aanvallen. Ik word rood en krijg overal vlekken, dit vind ik het vervelendst. Ook ben ik zo zenuwachtig dat ik overal tintelingen krijg. Nu wilde ik naar de dokter voor een pil die daar tegen werkt, ik heb een aantal dingen gelezen op internet maar ik vroeg me af wat het verschil was tussen een betablokker en oxazepam

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.3K

Antwoorden (1)

Het zijn twee totaal verschillende middelen, die inderdaad allebei gebruikt kunnen worden bij angst en zenuwen.

Oxazepam is een benzodiazepine. Deze middelen worden vooral afhankelijk van hoe snel en lang ze werken gebruikt als angstdemper of slaapmiddel. Ze werken spierverslappend, kunnen een epileptische aanval afbreken en worden soms gebruikt om een 'roesje' te creëren bij een vervelend medisch onderzoek. Ze werken op een neurotransmittersysteem in je hersenen (GABA) dat in verschillende delen van je hersenen een remmend effect heeft. In elk deel van je hersenen heeft het een ander effect: het maakt je rustig, dempt angst, maar het maakt je vaak ook wat suf en je kunt er vergeetachtig, verward en duizelig van worden. Je mag er niet mee autorijden. Ze worden alleen in specifieke gevallen vergoed.

Een bijwerking als sufheid is één van de redenen dat bij mensen die bijvoorbeeld bij een optreden of presentatie erg zenuwachtig zijn, soms bètablokkers worden gebruikt in plaats van een angstdemper als oxazepam. Bètablokkers zijn eigenlijk bedoeld voor mensen met bepaalde hartproblemen en/of hoge bloeddruk. Het zorgt ervoor dat je bloeddruk en hartslagfrequentie daalt en je hart wat minder moeite hoeft te doen om voldoende zuurstof rond te pompen. Voor mensen met angstproblemen is het voordeel dat het daarmee de fysieke verschijnselen van angst onderdrukt. Normaal gesproken gaat bij angst je hart sneller kloppen, gaat je bloeddruk omhoog en soms ga je zweten of trillen. Een bètablokker onderdrukt dit, waardoor mensen zich vaak minder angstig voelen. Het werkt dus NIET op de angst zelf, maar doordat je lichaam minder reageert op je angst, voel je je vaak rustiger. Mensen hebben namelijk de neiging om nog angstiger te worden als hun lichaam angstig reageert. Een bètablokker onderbreekt deze negatieve feedback-spiraal. Bijwerkingen zijn vooral vermoeidheid en duizeligheid, orthostatische hypotensie (zorgt voor duizeligheid bij opstaan) en koude handen en voeten.

Ik weet natuurlijk niet wat voor jou het beste is. Overleg in elk geval met je huisarts. Die tintelingen doen denken aan een hyperventilatie- of paniekaanval. Daar werkt oxazepam op zich wel tegen, maar dat is geen geschikt middel om langdurig te gebruiken. Ik zou aanraden om naast deze specifieke situatie ook met je huisarts je langer bestaande angst te bespreken. Je huisarts kan je doorverwijzen voor verdere hulp, zodat je in de toekomst hopelijk zónder medicatie grip krijgt op je angst.