Hoe lang gaat en een tand mee na een wortelkanaalbehandeling en hoe moet je je tand verzorgen zodat hij langer mee gaat?

Ik ben Chiel (16) en in het begin van deze maand wortelkanaalbehandeling gehad maar mij vraag ik hoe lang gaat mijn tand nog mee (het is een voortand) en wat kan ik er aan doen om hem extra lang mee te laten gaan

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O dat is zonde Giel,zeker bij een voortand,doordat de zenuw er niet meer inzit kan de tand gaan verkleuren( optie is dan een kroon,implantaat of schildje ervoor laten plaatsen),maar opzich kan de tand nog lang meegaan,wel word het wat zwakker doordat er geen leven meer in de tand zit dus je moet ook beetje geluk hebben en goed verzorgen,poetsen flossen spoelen meer kan je niet doen Chiel,sterkte ermee!

Antwoorden (2)

Hoe lang jouw tand meegaat hangt sterk af van hoe jij het verzorgt, tandartsen zullen je in veel gevallen kunnen vertellen dat hij bijvoorbeeld voor een maand (minimum periode) meegaat maar als je er niet goed voor zorgt dan is de minimum periode helemaal niet van toepassing. Om hem extra lang mee te laten gaan is het beste gewoon goede verzorging wat ik al zei, goed poetsen op elke plek in je mond(gebit), niet te hard natuurlijk, let dus op jouw tandenborstel dat die niet van het "hard" type is, maar van medium of soft met een terugverend middenstuk zodat je niet per ongeluk te hard poetst. En tandpasta van een betrouwbaar merk bijvoorbeeld Sensodyne tenzij jouw tandarts/orthodontist jouw natuurlijk iets anders adviseert.

P.S.: de minimum periode die ik jou gaf is natuurlijk alleen een voorbeeld, niet een echte minimum periode. Bel/Ga daarvoor jou eigen tandarts of eventueel andere tandartsen voor raad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je reactie!
Beste Chiel,
Aangezien je al aangeeft dat het een centraal incinsief betreft (voortand) zal het element niet veel kauwkracht te verduren krijgen zoals bij bijvoorbeeld je kiezen. Een tand of kies wordt namelijk na een wortelkanaalbehandeling brozer, en kunnen er sneller stukken vanaf breken, of erger, het element breekt geheel doormidden en zul je alleen met een implantaat kunnen corrigeren, daarom wordt meestal een kroon indicatie gegeven, waardoor het element beschermd wordt. Ten tweede, en vooral belangrijkste voor een voortand is de esthetiek, er treed namelijk na enige tijd verkleuring van het element op, waardoor het een storend onderdeel wordt in je lach. En dat is zonde, zeker op jouw leeftijd! Zo'n kroontje vervaardigen ze geheel in porselein, en zo is de behandelde tand niet van je eigen gezonde tanden te onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ik heb een spalkje omdat ik een beugel gehad heb helpt dat?