hoe zorgt endorfine voor een gelukkig gevoel?

Ik weet dat endorfine aangemaakt wordt door de hersenen maar hoe zorgt dit dan voor een gelukkig gevoel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Daar is geen verklaring voor. Dat is gewoon zo.
Dat zijn twee dezelfde dingen. Endorfine = gelukkig gevoel.
Erna55
9 jaar geleden
@reddie. Je hebt gelijk zoals altijd.
Echter, Ik heb toch een poging gewaagd om een soort uitleg te geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is een zelfde soort vraag als hoe zorgt zout voor een zout gevoel in je mond? Tja gewoon, het is hoe het is.

Antwoorden (1)

Een simpele uitleg:
Hoe jij je voelt, lichamelijk of psychisch, wordt geregeld door stofjes in de hersenen. Wanneer je bang bent, verliefd bent, moe bent, pijn hebt, al deze " gevoelens" worden door stofjes in de hersenen " gecommuniceerd" .
Deze stofjes worden op diverse plaatsen in je lijf aangemaakt. Endorfine is zelf een zo'n stofje, en dat heeft ook weer invloed op andere stofjes.

Om het ingewikkelder uit te leggen:
Het endorfinesysteem is in de eerste plaats een modulator. Dit betekent dat het endorfinesysteem de werking van verschillende neurotransmitters, hormonen, immuuncellen, ontstekingsstoffen en genen activeert en remt.

Vooral bij pijn en geluk:
Endorfinen zijn kleine, witachtige stoffen in de cellen. Deze kunnen zorgen voor hele fijne gevoelens. Ook zorgt endorfine voor minder pijn in je lichaam, een soort morfine die je lichaam aanmaakt. Je kunt niet altijd je eigen pijn stillen, bijvoorbeeld als je toch nog even door moet gaan met een bepaalde activiteit, maar je wel pijn voelt. Op deze momenten beschermt het lichaam zichzelf door endorfinen aan te maken. Deze zorgen dat je geen tot weinig pijn voelt. Na verloop van tijd gaat endorfine makkelijker en sneller stromen, een eigenwijs stofje dus. In de eerste instatie zorgen endorfinen voor minder pijn maar ze kunnen ook zorgen voor een roesachtige toestand.

Wanneer wordt endorfine aangemaakt?
Endorfine kan worden aangemaakt naar een lichamelijk inspanning. Als je maar lang genoeg rent voel je je vanzelf roesachtig, een gevoel alsof je 'high' bent. Ook kun je endorfine opwekken door een bepaald deel van je hersenen te prikkelen. Dit deel noemen we het Septum Pedicum. Hiermee kun je alle pijn wegnemen en komen de symptomen van endorfine in je lichaam.
Erna55