Dat is de spierspanning van de sluitspier. De kracht in de spier dus die ervoor zorgt dat ontlasting op het juiste moment je lichaam verlaat.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje,geld dan voor sluitspieren in het algemeen, ben het ook in de context van de maag tegengekomen;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een sfincter of sluitspier is een spier die een hol orgaan afsluit. Bij de kringspier wordt vaak enkel aan de anale sluitspier gedacht maar dit is dus inderdaad niet de enige. Bij de maag zijn ook zeker sluitspieren aanwezig. Bij de overgang van de slokdarm naar de maag is er een kringspier t.h.v. de cardia. Dan is er ook nog een kringspier op het 'einde' van de maag, waar deze overgaat naar de twaalfvingerige darm.
Dus inderdaad, kringspieren kunnen ook in de context van de maag gebruikt worden, het zijn gewoon spieren die een hol orgaan afsluiten. Ze zitten t.h.v. maag, darm, galwegen, ogen en de blaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tonus is in de medische wereld een term voor (spier)spanning. Dus dit duidt in dit geval op de spanning van een kringspier, eender de locatie van deze.