Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom slis ik?

Ik ben volwassen en heb altijd geslist, net als mijn een jaar oudere broer. Mijn oudste twee broers doen dit niet. Kan het fysiek zijn, zoals een brede tong of smal gebit? Is dit áltijd af te leren? Mijn gevoel zegt namelijk van niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het zou kunnen komen door te slappe tongspieren, te weinig beheersing van de tongmotoriek of het verkeerd hebben aangeleerd van de [s].

Jij duwt kennelijk je tong naar voren tussen je tanden tijdens het spreken. Dat kan komen door een 'open beet': dan is er teveel ruimte tussen de onder- en de boventanden, en heb jij jezelf aangeleerd om je tong daartussen te houden.

Het lijkt er op dat jouw aangeboren mondstand tot het slissen heeft geleid. Aangezien een broer het ook heeft zou dat wel kunnen kloppen. Toch kan een logopedist helpen om daarvan af te komen.

Met oefeningen van de mondmotoriek worden de spieren in je mond versterkt en leer je de tong op de juiste wijze te gebruiken. Het resultaat van de behandeling hangt af van factoren als leeftijd, motivatie en inzet.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding