op welke leeftijd begin je met krimpen?

Mijn man is 29 jaar en het lijkt of hij in de afgelopen tijd wat is gekrompen. Eerst was hij duidelijk een stukje groter dan mij en nu lijken we bijna evengroot.

Kan dit en wat kan een oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Ben je op zoek naar een cadeautje voor een vriendin die binnenkort 30 wordt? Dan is een paar hoge hakken misschien wel een goed idee. Wetenschappers hebben namelijk ontdekt dat we vanaf die leeftijd beginnen te krimpen. Dat is een natuurlijk proces, maar helaas niet altijd even onschuldig.

Wanneer je zoals de meeste mensen zo'n 1,25 centimeter per tien jaar krimpt, is er niets om je zorgen over te maken. Krimpen is een volstrekt natuurlijk proces, want na verloop van tijd wordt het kraakbeen tussen de wervelschijven dunner, versmalt de ruimte tussen de gewrichten en verlies je spiermassa.

Osteoporose
Het wordt echter wel gevaarlijk als je veel meer krimpt, want dat kan wijzen op ernstige gezondheidsproblemen. Kleiner worden is bijvoorbeeld een symptoom van osteoporose, een ziekte die de spieren brozer maakt, waardoor er meer kans is op breuken.
fremar