Is het mogelijk voor een minderjarig persoon om samen te wonen met een meerderjarig persoon zonder toestemming van de ouders?

Wanneer is dit mogelijk en hoe?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K

Antwoorden (2)

Ik zelf heb deze vraag ook een keer gesteld, wat ik er van begreep is dat je mag samenwonen met een meerderjarige minstens je minimaal zestien jaar bent en toestemming krijgt van je ouder(s) en/of verzorger(s).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dit is mogelijk voor 16 en 17 jarigen, zij mogen zelf hun nieuwe adres doorgeven bij de burgerlijke stand van de gemeente waar zij gaan samenwonen. Als zij dit doen, worden ze automatisch op hun oude adres uitgeschreven.
Een kind van minimaal 12 jaar oud kan gaan wonen waar hij wil, zolang het maar niet is bij een ouder die geen ouderlijk gezag heeft. Gaat een kind bijvoorbeeld van zijn moeder (met gezag) naar zijn vader (zonder gezag), dan is het vrijwel zeker dat op verzoek van de ouder met gezag de politie het kind bij de ouder zonder gezag ophaalt. Overigens is dat verder alleen een kwestie van volhouden voor een kind: de politie blijft niet bezig: “Wij zijn geen taxibedrijf.”Ieder ander kan zonder meer een kind weghouden bij ouders met ouderlijk gezag. En hoe ouder het kind is, hoe zekerder dat is. Een kind van 12 wordt misschien nog opgehaald, bij een kind van 14, heeft de
praktijk ons geleerd, zijn de ouders al kansloos.
Wel blijven de ouders financieel verantwoordelijk voor de minderjarige, wat wil zeggen, dat binnen het redelijke een vergoeding voor onderdak, eten, school en kleding kan worden gevraagd, waarbij de minderjarige zich af moet vragen of dat in dit geval wel redelijk is. Lees de tweede bron voor meer informatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Officieel mag het dus niet, maar dit valt te omzeilen door het gewoon te doen.