Hoe kan ik zachtjes niezen?

Ik nies echt heel hard. Als ik in het openbaar ben wil ik dit voorkomen, maar ik weet niet hoe. Ik zie ook echt mensen die ''in zichzelf'' niezen. Dat vind ik dan weer niet zo goed omdat dan alle bacteriën er niet uit gaan.. Hebben jullie tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (4)

Altijd in een zakdoek niezen. Dat doe ik ook (en geloof me, qua volume kan ik er wat van bij het niezen) en het scheelt een heleboel lawaai. Als het echt stil moet zijn, zoals bijvoorbeeld in een zaal waar iemand het woord voert, ga ik soms de zaal uit tot de niesbui is overgedreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt het niezen eventueel tegengaan door over je neusrug te wrijven. De niesprikkel verdwijnt dan vaak.
Ik heb soms ook last van zo'n "knal-nies", en ik doe exact hetzelfde wat aangeraden wordt in de levensmiddelenindustrie om geen bacteriën te verspreiden: breng je rechterarm tot aan je linkerschouder zodat de binnenkant van je elleboog je neusgaten en je mond volledig bedekt, en je kan gerust niezen, want het geluid wordt enorm gedempt. Het spreekt voor zich dat het ook werkt met je linkerarm.

Het ziet misschien minder fraai uit dan niezen in een zakdoek, maar eerlijk is eerlijk: ik heb nóóit tijd om een zakdoek te pakken (als ik het überhaupt hebt!), en het werkt niet echt goed.
Het grootste voordeel van deze methode is dat je geen 'hulpstukken' nodig hebt, en je besmet geen lichaamsonderdeel dat normaal gesproken in contact komt met andere mensen of voorworpen, voedsel, enz.
Het werkt uiteraard beter als je lange mouwen draagt, maar meestal heb je last van niezen in de koude maanden, dus...

Ik zou zeggen: gezondheid!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is ook véél frisser dan in je handen niezen, waarmee je daarna deurkrukken, winkelwagen, knoppen e.d. vastpakt, en handen schudt. Zou iedereen aan moeten leren van jongs af aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In je handen niezen vind ik een vieze gewoonte, en voor wie werkzaam is met levensmiddelen is dit "not done".
Antoni
9 jaar geleden
De gemiddelde mens doet nog veel viezere dingen met zijn handen dan erin niezen. Daar hebben we voor bedacht, dat je je handen kan schoonvegen, wassen, etcetera.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
toch roepen we van jongs af aan tegen de kinderen: "hand voor je mond! "als ze niezen.
En hoe veel gaan er meteen daarna handen wassen? Is ook geen doen als je de hele dag door niest, krijg je droge handen van het te vaak wassen.
probeer je neus dicht te doen en ik probeer dan altijd zoveel mogelijk te snuifen dat het weer weggaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb meerdere artikelen gelezen waarin staat dat niezen met veel geluid genetisch bepaald is. Je kan er dus niet echt iets aan doen! Je nies inhouden of 'in jezelf' niezen is geen goed idee, omdat de bacterie die je neus prikkelt er dan niet uit wordt gestoten, maar vooral omdat de grote druk die dan in je lichaam ontstaat inwendige schade kan veroorzaken. Wat je zou kunnen proberen is, wanneer je een nies voelt aankomen, een harde luchtstoot geven zonder je stem te gebruiken. Doe alsof je een spiegel wil laten beslaan. Dit vergt een beetje oefening
Toegevoegd op 09 juni 2019 09:26: tekst