Hoe komt het dat ik schokken krijg?

Als ik de douchekraan uit wil draaien krijg ik best vaak een schok, ook als ik de normale kraan aan heb krijg ik schokken van het water zelf. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Ik heb het ook bij andere thuis.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verbazingwekkend! Zie mijn reactie op het antwoord van Amadea.
Amadea
8 jaar geleden
Dat heb ik weggehaald wegens alle reacties.
Cryofiel
8 jaar geleden
Huh? Vind je het niet fijn als er reacties worden gegeven?
Cryofiel
8 jaar geleden
@vraagsteller, wat bedoel je met de laatste zin van de toelichting? Bedoel je dat je hetzelfde ervaart als je bij iemand anders (dus in een ander huis) onder de douche staat, of een kraan gebruikt?
Amadea
8 jaar geleden
Nee, ik hou er niet van als reacties worden verwijderd omdat ze als chatten beschouwd worden. Dat voorkóm ik liever.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben je de enige die het bij jou thuis heeft? Daarvan uitgaande kan ik alleen nog maar bedenken dat je zeer gevoelig bent.
Externe oorzaken zoals elektriciteit zijn uitgesloten als je de enige bent en het ook op meerdere andere plekken/huizen hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toelichting:
Ik vind het verbazingwekkend dat je een schokje krijgt bij het DICHT draaien van de kraan. Je hebt dan nl. al onder de douche gestaan en volgens mij zou je dan geheel ontladen moeten zijn.
Het krijgen van een schokje bij het OPEN draaien zou ik begrijpen, dat zou ook volstrekt niet wonderlijk zijn: kunststof kleding veroorzaakt makkelijk een statisch ladinkje, dat dan afvloeit zodra je een geleider aanraakt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Wat nog zou kunnen is dat de waterleiding onder stroom staat. Maar dan zou iedereen er last van moeten hebben, en dan zou je het ook moeten hebben bij het opendraaien van de kraan. Ook zou het dan onwaarschijnlijk zijn dat vraagsteller hetzelfde ervaart in andere huizen. Een laatste optie is dat ergens een lekkage is. Bij het opendraaien van de douche is er nog geen water gelekt en krijgt vraagsteller geen schok. Na het douchen is er water gelekt naar een elektriciteitsleiding, waardoor de kraan onder stroom staat. Bij het dichtdraaien van de kraan krijg je dan een schokje. Maar ook die verklaring schiet tekort, gezien de overige verschijnselen.

Antwoorden (1)

Krijg je maar 1tik, of voel je spanning iedere x als je los laat en weer aanraakt? Als dit laatste het geval is, staat er gewoon (door)slag spanning op de leidingen, dat kan gevaarlijk zijn en moet verholpen worden door een electricien.