Soms als ik kauwgom kauw of plakkerige snoep eet voel ik steken in mijn kies, wat is dat?

Soms als ik kauwgom kauw of plakkerige snoep eet voel ik steken in mijn kies. Dit heb ik alleen in mijn rechter onder kies en hier heb ik al meerdere jaren last van. Het is ook niet altijd als ik met die kies kauw, maar incidenteel. In die tijd ben ik al meerdere keren naar de tandarts geweest maar die heeft nooit iets geroepen over dat daar wat te zien was. Ik heb het zelf ook nooit bij de tandarts aangekaart omdat ik bang ben dat hij spoken gaat zien en ineens roept: "oja, je hebt een gaatje".
Herkent iemand deze klacht en/of weet iemand wat het is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
9.7K

Antwoorden (2)

Het kan inderdaad heel goed een gaatje zijn, op een rotplek, die de tandarts alleen maar kan zien als hij een foto maakt, en als dat meer dan een jaar of twee geleden is, is dat zeker een goed idee.
Het kan echter ook zijn dat er een ontsteking ergens in het tandbeen of tandvlees zit die je alleen maar af en toe voelt als er bepaalde druk op komt. Of het is gewoon de manier waarop je kies in je kaak zit en hoe dicht die tegen een eventuele zenuw drukt.

In elk geval is het natuurlijk onzin om je tandarts niets van je bezwaar te vertellen. Daar is hij / zij tenslotte voor, om pijn - en ernstigere schade aan je gebit- te helpen voorkomen. Het is niet de "gaatjespolitie", en het is ook niet ineens géén gaatje omdat je het niet hebt 'verklapt'. Net als de gewone dokter, moet ook de tandarts wel weten waar de pijn zit om een diagnose te kunnen stellen ; kiezen en tanden zijn niet doorzichtig.

Ik had een dergelijk probleem (slechts incidenteel pijn) met een van mijn verstandskiezen ; deze bleek gewoon los in de kaak te zitten (niet in het bot maar in het tandvlees) en af en toe een beetje aan de wandel te gaan waarbij hij op/tegen andere kiezen drukte, en sinds ik hem weg heb laten halen - behandeling van niks, was ook een kiesje van niks - nergens meer last van. Mijn aanvankelijke angst voor een gaatje heeft me gelukkig niet jaren met die vervelende incidentele pijn laten lopen. Als het een gaatje is, dan maar een gaatje.

Onderschat het belang van een goed gebit niet. Het gaat niet alleen om een mooie mond, maar een slecht gebit heeft effect op je HELE gezondheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, het is nog te weinig bekend, dat een slecht gebit je hele gezondheid kan verpesten. Jammer dat daar niet meer aandacht aan besteed wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, Mijn tandarts is nogal een prater - wat lastig is trouwens als je niks kan terugzeggen ;-) - en die heeft inderdaad uitvoerig uit de doeken gedaan wat de gevolgen kunnen zijn van een slecht gebit. Ook heb ik er onlangs een artikel over gelezen in ik meen Science of Wetenschap in Beeld ofzo ;; zo schijnt er een rechtstreeks verband te zijn tussen tandvleesontstekingen en hart- en vaatziekten. Daar sta je niet bij stil.
Beste Markus, zoals ik je verhaal lees lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat er een klein barstje in je kies zit.
Het kan natuurlijk ook een caviteit(gaatje) zijn, maar aangezien je het al enkele jaren hebt, en de pijn alleen aanwezig is bij het kauwen van kauwgom of plaksnoepjes lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Als het namelijk een gaatje zou betreffen, kun je daar niet enkele jaren mee rondlopen zonder dat de kies niet op een gegeven moment zo enorm gaat opspelen dat je gek zou worden van de pijn, kiespijn is 1 van de vervelendste pijntjes die je je kunt bedenken. Kauwgom kauwen en plaksnoepjes eten geven een extra druk op je kies, als er een barstje inzit zet deze iets uit, wat dus een plotselinge stekende pijn veroorzaakt. Laat zoals er al gezegd is, een foto maken van de kies, hierop zal de tandarts een eventueel gaatje kunnen ontdekken, een barstje daarentegen is op de foto niet te zien, de tandarts heeft wel een andere manier om erachter te komen of dat het is. Heel veel succes.