Waarom is een massage, een streling, haren wassen etc. fijner als een ander het doet?

Mijn haren wassen is stukken aangenamer als de kapper het doet dan wanneer ik het zelf doe. Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld een voetmassage. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Dat komt omdat je je daar kunt ontspannen. Je wordt in een makkelijke stoel gezet, of mag op een tafel gaan liggen, je hoeft niets te doen en hoeft de behandeling alleen te ondergaan.
Ook heeft zowel de kapper als de masseur geleerd te masseren, de kapper van de hoofdhuid, de masseur van het lichaam. Dit zijn ontspannende massages, als je het zelf doet, moet je je inspannen, waardoor je minder op de massage concentreert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een hele goeie vraag! Ontspanning heeft er niet echt mee te maken.

Het heeft wel te maken met "het onverwachte" . Wanneer je jezelf ontspant zal je eigen aanraking niet anders zijn. Je kunt jezelf ook niet kietelen om die reden.

Het heeft dus alles te maken met hoe je hersenen dit verwerken. Doet je aardige buurvrouw dit, terwijl ze nooit geleerd heeft om iemand’s haar te wassen, dan zal dit hetzelfde zijn.

Ook al zie je het aankomen, dan nog zal dit een andere sensatie geven dan wanneer je het zelf doet. Je hersenen verwerken dit anders dan wanneer ze jou eigen hand aansturen om je haar te wassen, of welke aanraking dan ook.

Toegevoegd na 1 dag:
Conclusie: Het voelt fijner doordat het onverwachts is (door iemand waar je een neutraal gevoel bij hebt).

Uiteraard niet wanneer je walgt van die "iemand anders" maar dat lijkt me niet meer dan logisch.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje
Vooral dat jezelf kietelen is een goed voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, dit werkt hetzelfde! Ik dacht eerst dat ik het antwoord ook niet zou weten, maar als je even logisch nadenkt, is dit het enige antwoord.
paulus811
8 jaar geleden
Prima antwoord +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord!
tinus1969
8 jaar geleden
Ja, het is ene goed antwoord, maar toch mist er iets: Het is duidleijk waarom het anders is (dan wanneer je jezelf streelt), maar waarom is het ook fijner?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jongens zeg.... bedankt! @tinus1969 Ik denk niet dat dit altijd het geval is. Als jij nou je haar laat wassen door een hele vieze, stinkende zwerver, dan weten we het antwoord. Ik denk namelijk niet dat het dan ook fijner voelt!
tinus1969
8 jaar geleden
@MKB, maar dat was wel de vraag 'waarom is het fijner als een ander dat doet'
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelf vermoed ik, jullie antwoorden overdenkend, dat het een combinatie van factoren is: 1. wat Crea zegt lijkt me juist, want inderdaad zul je je beter kunnen ontspannen, als een ander je masseert/streelt/haren wast. Je hoeft je er niet voor in te spannen en het alleen maar te ondergaan. Zo simpel eigenlijk.
2. En het idee van MKB zal ook wel iets van waarheid bevatten plus de suggestie van degene die het ondergaat. Als je pas ná een zááálige massage ontdekt, dat die masseur een "hele vieze, stinkende zwerver" is, heeft die massage toch evengoed heel ontspannend gevoeld.
In elk geval bedankt voor jullie meedenken! Ik laat de vraag nog even open staan. Wie weet komen er nog andere verhelderende reacties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan geen 'beste antwoord' kiezen: in beide reacties zitten voor mij aannemelijke verklaringen.