Wat doet een opererend chirurg als hij ineens moet niezen?

Stel er is een open hart operatie of bij een hersen operatie. De behandelend chirurg moet ineens niezen.
De eerst reactie zou m.i. zijn, als hij nog op tijd is, om zich om te draaien zijn handen omhoog te doen, en zijn in laag in z'n monddoekje te blazen.

Maar worden er speciale methoden/trucjes geleerd om zoiets verantwoord op te vangen?

8 jaar geleden
2.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ze hebben mondkapjes voor, ik neem aan dat ze die daarna verwisselen en weer handen wassen enzo
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zal vooral een probleem zijn bij zeer nauwkeurig werk of als ie net een bloedende slagader aan het dichtknijpen is ofzo. Maar op dat soort momenten neemt de concentratie vaak de overhand.

Het beste antwoord

De mond/neus kapjes zitten goed vast. Ze zullen niet door niezen weggeblazen worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er zijn meerdere beroepen waarbij niezen "lastig" is .
Zoals musici .
En er zijn algemen manieren die wel kunnen helpen om de niesreflex te onderdrukken.
Een waarbij je niet je handen hoeft te gebruiken : Gebruik je tong. Druk je tong tegen je voortanden, daar waar het gehemelte overgaat in je tandvlees. Druk hard met je krachtigste spieren totdat de kietelende sensatie verdwijnt.
Erna55
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De chirurg zal als hij de nies niet kan onderdrukken aijn hoofd afwenden en in zijn jas in de elleboog niezen. Daarna zal hij al naar gelang de opbrengst een assistent vragen die niet steriel hoeft te staan, een schoon mond/neuskapje om te doen bij de chirurg. Hij kan zijn handen schoon houden dan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zijn hoofd afwenden op zo'n moment is wel het domste dat hij kan doen. Het mondkapje richt de nies namelijk langs het hoofd van de chirurg naar achteren; met afgewend hoofd is dat dus recht de wond in.
Ik heb tijdens mijn co-schappen altijd geleerd om bij een operatie gewoon recht vooruit te niezen of te hoesten. Het mondkapje zit voor je mond en neus, maar zit langs de wangen maar losjes. Hierdoor wordt de nies via het mondkapje langs de wangen als het ware naar achteren gericht, weg van de wond. De kapjes zijn daarop gemaakt en het hoofd van de chirurg zit gelukkig niet in het steriele veld van de operatie.
Eventueel snot in het kapje is hooguit lastig. Als het te lastig is kan een niet-steriele assistent het kapje natuurlijk even vervangen.