wat moet je doen om een Boeing 747-400 te kunnen vliegen? stel als je de KLM Flight Acedemy hebt gedaan en bijv. een 737 bij klm vliegt.

Moet je een aparte opleiding? Of ligt het eraan hoe ervaren je bent? Idk

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Voor elk type airliner moet een vlieger apart gecertificeerd worden. Nu zal een 737 vlieger in geval van nood best een 747 kunnen vliegen, maar voor alle specifieke eigenschappen van een vliegtuig is toch een aparte training nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De KLM vloot bestaat uit de ICA vloot en de Europa vloot.
De Europa vloot bestaat uit Boeing 737's en de ICA (intercontinentale) vloot zijn de grotere Airbussen en Boeings.
Normaliter begin je als piloot als co-co op de ICA vloot.
Een co-co is de Second officer. Bij de start zit je dan wel in de cockpit maar je vliegt niet. Is het toestel op kruishoogte dan neemt de Second Officer na een tijdje het stuur over van de Captain of First Officer zodat deze wat kunnen uitrusten. Voor de landing neemt de Captain of First Officer het roer weer over.
Na een tijdje kan je First Officer worden op de Europa vloot.
De volgende stap is weer naar de ICA vloot maar nu als First Officer.
Daarna ga je weer terug naar de Europa vloot en nu als Captain.
En uiteindelijk kan je hierna Captain worden op de ICA vloot.
Of je uiteindelijk als Captain op de Boeing 747 terecht komt hangt van je geluk af.
Dit traject kost je ongeveer 22 jaar.
Tijdens dit traject moet je voor elk ander vliegtuig type een aparte type rating ( a 30.000 euro) halen om met dat type vliegtuig te mogen vliegen. En je moet natuurlijk je periodieke simulator trainingen doen en slagen voor je medische testen.
Let wel dit is hoe het normaliter bij de KLM gaat.
Bij maatschappijen uit het Midden Oosten heb je veel meer kans om sneller en dus op jongere leeftijd Captain te worden van een B747.