hoe leer ik sneller beslissingen nemen?

ik moet een moeilijke beslissing nemen. Ik ben na jaren wachttijd weer lid van een fanfare . De werking is echter sinds kort veranderd en het blijkt van een veel hoger niveau dan voordien. Elke week leren we een ander nummer, vele nummers zijn moeilijk en ik geraak er niet om zoveel te oefenen dat ik "mee" ben. Bovendien speelde ik vroeger basdrum en nu accordeon, wat toch wel iets anders is...
Ik heb dit gemeld aan de verantwoordelijke, en die vraagt me terecht om te melden als het niet zou lukken. Het heeft niet zoveel haast zegt hij, maar ik begrijp dat de man mogelijk nog een andere accordeonist moet zoeken als ik afhaak.
Ik zit compleet in stress doordat het niet vlot (ik heb nu over twee dagen zes uren gerepeteerd voor één nummer). Maar aan de andere kant wil ik ook niet opgeven en denk dat ik mijn muziekkennis terug zal kunnen aanscherpen door deel te nemen. Maar als ik wil deelnemen moet ik al de rest voorlopig laten vallen: niet meer verder renoveren, mijn huishouden op laag pitje, stoppen met mijn kortverhaalbundel enz... en dan is het nog bijlange niet zeker of het me zal lukken om de partituren onder de knie te krijgen.
Ik vraag uiteraard niet wat ik moet beslissen, dat kan niemand in mijn plaats weten. "Praat er me iemand over", daar geloof ik dus niet in.
Ik vraag wel tips over hoe ik hier op redelijke termijn zou kunnen beslissen en een beslissing kan nemen waar ik ook nadien nog achter sta.

8 jaar geleden
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Een accordeon in een fanfare? Is een fanfare in België dan een ander soort orkest dan in Nederland (namelijk met alleen koperblazers)?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vond het ook al een bijzondere...
Cryofiel
8 jaar geleden
Wikipedia:
"Een fanfare (uit het Arabisch: 'fanfar') is een muziekensemble dat bestaat uit koperblazers en slagwerk, aangevuld met saxofoons." Maar goed, daar gaat het niet om bij deze vraag.
Amadea
8 jaar geleden
Toch vermeerdert het kennis als wij te weten komen wat een accordeon in een fanfare doet!
liveisgreat
8 jaar geleden
kijk eens naar de website van de Propere Fanfare (van Bij de Vieze Gasten)...
Poet
8 jaar geleden
Als een keus tussen twee zaken heel lastig is dan hebben beide kennelijk ongeveer evenveel waarde voor je. Feitelik is het dan om het even welk je kiest. Gooi kop of munt.
Poet
8 jaar geleden
Ik denk echter dat je al weet waar je voor moet kiezen maar dat je het nog niet wilt accepteren of misschien niet naar anderen wilt zeggen. In zulke gevallen zorg ik ervoor dat ik dronken ben en neem dan een doorslaggevende stap (bijvoorbeeld mensen vertellen wat ik ga kiezen)
Amadea
8 jaar geleden
Lijkt me geen goed plan om onder invloed beslissingen te nemen. Er zijn al heel wat rare dingen gedaan door dronken mensen, die zich de volgende dag er niets meer van konden herinneren....
Amadea
8 jaar geleden
Een fanfare is in dit geval dus wat wij een dweilorkest noemen!
liveisgreat
8 jaar geleden
het voordeel met ietwat dronken kiezen is dat je durft knopen doorhakken, maar het nadeel is dat je dan de volgende dag soms spijt hebt dat je dat deed. ik weet van een aantal mensen die onder invloed hun relatie stopzetten (het ging hierbij meestal over mensen die al langer twijfelden of ze bij hun partner wilden blijven of niet). er kwam "onder invloed" een ruzie, of plotseling zagen ze het allemaal "helder". En maakten het uit. De volgende ochtend, nuchter, was het "oei wat deed ik" en dan in paniek naar de (ex)-partner bellen. of bij hun stuk blijven uit angst voor gezichtsverlies maar ondertussen piekeren of het wel een goede beslissing was.
Het punt met beslissen is dat meestal aan elke keuze voor- en nadelen zijn verbonden. Je wil wel die voordelen, maar je twijfelt omdat je niet kan inschatten welk nadeel je het best kan pikken.
Ik kan me voorstellen dat bij minder emotioneel geladen beslissingen (bv. twijfel tussen 2 automerken) een lichte dronkenschap soms kan maken dat je een knoop doorhakt. En de volgende dag misschien nog altijd denkt "oeioeioei" (zoals iedereen die twijfelt, eenmaal een beslissing ben je toch nog niet zeker of deze echt de juiste was) .
Maar dat je toch in ieder geval in staat was de knoop door te hakken, iets wat toch moest gebeuren.
Ik persoonlijk heb geen goede ervaringen met kiezen onder invloed, want de volgende dag voel ik me dat echt beroerd omdat ik dan nog meer twijfel of ik het juiste heb gekozen. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fanfares in Nederland en België zijn volgens mij identiek. De Propere Fanfare is geen echte fanfare in de definitie zou ik zeggen en een uitzondering (wellicht met die van liveisgreat erbij). https://www.youtube.com/results?search_query=fanfare+belgie
Allemaal fanfares zoals we ze in Nederland ook kennen. Een dweilorkest is het volgens dezelfde problematiek ook net zo hard niet. Wiki:
Een dweilorkest of dweilband is een muziekkapel bestaande uit blazers en slagwerkers. Een dweilorkest is eerder een verkleinde fanfare. Waar de propere fanfare en die liveisgreat instrumenten toe hebben gevoegd die in beide niet thuis horen (volgens de definities).
liveisgreat
8 jaar geleden
maar who cares... fanfare of eirozkdqsdiezopadkfkds.
de vraag is hoe ik sneller beslissingen kan leren nemen :-).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@liveisgreat, Your last reaction is great :-).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Joan : I do agree!! ;-))

Het beste antwoord

Zou die hobby leuk genoeg zijn om zoveel er voor op te geven?
Het klinkt of er alleen maar stress is bij jou en angst om het niveau niet aan te kunnen
Denk eens even na of je deze twijfel alleen bij de fanfare hebt, of heb je daar vaker last van?
Als je het echt heel graag wilt proberen, kun je misschien vragen om een proeftijd.
Of een jaar goed oefenen en het dan nog een keer proberen.

De kern van jouw vraag lijkt mij dat je onzeker bent en twijfelt of je het wel kan, je hebt al ervaren dat het niveau en het tempo te hoog ligt.
Vraag de dirigent een eerlijk advies. Doe auditie en speel iets voor en vraag hoeveel stukken per jaar je kunt verwachten. Soms kunnen composities ook vereenvoudigd worden voor bepaalde partijen. Wie weet is de dirigent daar ook wel toe bereid als het te moeilijk is. Succes en veel muziekplezier gewenst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Maak een lijst van alle dingen die je moet en wil doen, ook de fanfare hoort daarop, streep als eerste de dingen weg die niet nodig zijn, of kunnen wachten zonder dat je het je stoort, vervolgens ga je iedere keer 2 dingen die over zijn vergelijken, wat is belangrijker, leuker, of interessanter om te doen, de "verliezer" streep je weg, dan ga je verder met alle "winnaars", dit doe je net zo lang totdat de fanfare weg is, of als laatste blijft staan. Blijven er 2 noodzakelijke zaken over, waaronder de fanfare, dan kijk je of het mogelijk is deze twee te combineren, zo ja, dan doe je het alle twee, zo nee, dan weet je welke keus je moet maken. Een hobby moet in je dagschema passen, om er van te kunnen genieten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
het past eerlijk gezegd helemaal niet in mijn dagschema, ik moet me onnozel oefenen om er te geraken. maar dat is wellicht een beginnersprobleem.
Ik vraag me constant af of ik de ervaring dat de druk hoog is wel hoor te hebben...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het zo voelt, denk ik dat de lol er snel af zal zijn, mogelijk is het beter een tijdje te stoppen en in die tijd zelf je niveau omhoog zien te krijgen, door in de tijd die je er dan voor hebt thuis te oefenen. In die tijd kun ontdek je ook of je het mist of niet, waardoor je te weten komt of dit echt is wat je wil.
Antoni
8 jaar geleden
Naar mijn idee is rekenkundig gezien de uitkomst van het wegstrepen van steeds één van twee dingen (onder meer) afhankelijk van welke zaken je kiest als de eerste twee dingen om uit te kiezen. Als ding A al voorkomt bij de eerste keuze (uit A en B) en je kiest dan voor B, komt A niet meer voor bij een latere keuze. Ding A heeft dus een kleinere kans om uiteindelijk bij de uitkomst te staan. Ik vermoed overigens dat de vraagsteller niet zo rationeel wetenschappelijk een keus zal maken. Dit allemaal overigens terzijde.
liveisgreat
8 jaar geleden
Antoni, het zal aan mij liggen maar ik begrijp helemaal niet hoe dat in zijn werk gaat.... Het lijkt me dat dit een methode is om uit een grote hoeveelheid aan keuzes te geraken, bv. als je een nieuwe keuken moet kiezen en je twijfelt tussen keuken a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k,l en m..
Antoni
8 jaar geleden
Misschien heb ik wel ongelijk. Immers als je bij een keuze uit A en B altijd zou kiezen voor B, zal A altijd "verliezen" ook als je die pas "laat" in het keuzeproces vergelijkt met B. Dan maakt de plaats van A in het keuzeproces niets uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als jij moet kiezen voor koffie, thee, chocomel, of water, dan kies je eerst tussen koffie en thee, koffie streep je weg, dan tussen thee en chocomel, chocomel streep je weg, vervolgens tussen thee en water, dan blijft bijvoorbeeld water over. Had jij als eerste tussen koffie en water gekozen, is de kans heel klein dat je dan water had weggestreept.
Je moet wel direct wegstrepen wat het eerste in je opkomt, niet gaan overwegen, niet meer nakijken, dan kom je uiteindelijk naar mijn mening tot een goede keus.
liveisgreat
8 jaar geleden
zie je wel het is een methode die goed werkt bij meerdere keuzemogelijkheden. maar wel handig als tip.
nu moet ik kiezen tussen 2 mogelijkheden en dat is een andere manier van kiezen. denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt meer dan 2 keuzemogelijkheden genoemd:
niet meer verder renoveren,
huishouden op laag pitje,
stoppen met mijn kortverhaalbundel,
fanfare wat veel tijd en energie kost.
Je kunt de eerste 3 als 1 ding zien, maar ook splitsen. Bundel je ze tot 1, dan kun je de volgende overweging maken:
waar heb ik in de toekomst het meeste plezier van
Wat is het meest belangrijk,
of kan ik deze dingen missen?
Jij bent diegene die moet kiezen, moet beslissen waar je je energie en tijd insteekt, durf te kiezen voor jezelf.
liveisgreat
8 jaar geleden
oké crea bedankt, als je het zo bekijkt heb ik onbewust idd meer keuzemogelijkheden gegeven. dat had ik even helemaal niet door maar het klopt.
je laatste zin klopt, uiteraard moet ik zelf kiezen. Maar pffff.... alles lijkt me even belangrijk. dus wordt toch niet zo een makkie...
hoi liveisgreat, het helpt mij als ik mezelf vraag: wat zou ik beslissen als ik mijn soms moeilijke) gevoelens er niet bij had? En is die keuze ook nog eens goed haalbaar? Wat levert die keuze mij op? Meestal weet ik het dan wel. Pas later komen de gevoelens weer naar boven en weet ik het niet meer zo zeker. Ik gebruik een soort time-out van de gevoelens. Soms door er over na te denken en tegelijkertijd te wandelen. De helderheid van de keuze in de time-out helpt mij dan door de barriere (angst schaamte trots verdriet enz. enz. te gaan). Als de keuze goed is slijten die gevoelens wel. Ik hoop dat dit je helpt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
ik weet het niet zo goed. het hangt ervan af wat je met gevoelens bedoelt. en daar wringt hem vaak het schoentje.
bv. een voorbeeld van een situatie die ik laatste heb beleefd. Ik ben in Kortrijk en moet naar een bepaalde afspraak.Ik kan kiezen voor weg A, een korte weg ,maar die weg vind ik niet zo leuk, ik vind hem wat eng. Of weg B die veel langer is maar waar ik me wel veiliger voel. Ik heb heel weinig tijd dus als ik weg B neem moet ik lopen.
Op dat moment raak ik in twijfel : zegt mijn intuïtie nu dat weg A onveilig is? Of is dat angst? En is die angst dan wel een goede graadmeter?
Maar het is wel zo dat angst, woede e.d. het helder denken belemmeren. De vraag is of rationele beslissingen de beste zijn. Dat is echt mijn vraag. Ik denk persoonlijk dat de beste beslissingen genomen worden vanuit het hart, het aanvoelen. Alleen kom ik dan in verwarring : is dit mijn hart dat spreekt of zit ik in één of ander gevoel dat mijn helder beslissen belemmert?
Ik hoop dat dit duidelijk is, kan het niet zo goed uitleggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
hoi liveisgreat bedankt dat je me dat meteen terugkoppelt ik zie nu dat ik veel te algemeen bleef....
het voorbeeld van de twee routes zou voor mij ook betekenen: hoe erg is het om later aan te komen? Kan ik niet opbellen om te zeggen dat ik wat later ben omdat ik de snelste route te onveilig vind?
Misschien is het duidelijker als ik "aannames die bij mij een bepaald gevoel geven" zeg....
Bijvoorbeeld: concreet naar jouw vraag:
Zit er ook echt een hoge druk achter of heb ik me dat bedacht in mijn hoofd? Kan ik dat niet gewoon navragen?
En...(stel dat de druk niet van buiten maar juist vanuit jezelf komt).....kan ik dat loslaten en genieten van het oefenen en het spelen of blijf ik dat waarschijnlijk toch doen omdat dat bij mij echt heel erg " aard van het beestje" is, dus gaat het een kwelling blijven, mezelf kennende?
Hoe erg vind ik het als het huishouden een tijd op een lager pitje staat? Wie heeft er verder nog last van?
Enzovoorts.
Fijn dat jij ook zegt dat de beste beslissingen vanuit je hart genomen worden, alleen hoe kom je bij je hart he. Soms zijn gevoelens heel adequaat (onveilige weg, niet nemen) en soms komen ze vanuit een andere situatie die eigenlijk niks met het probleem van nu te maken heeft. Soms weet ik het ineens in een droom....soms alleen door uit te proberen (ben ik echt moe of juist lamlendig? Als ik ga sporten merk ik het verschil, als ik lamlendig was knap ik van sporten juist op..wat is wijsheid?
Een beetje jezelf van een afstandje bekijken, al wandelend of wat dan ook, ...wat zou ik mijn beste vriendin aanraden als zij hetzelfde had? Er is geen sluitende methode....je vraag aan Goeievraag stellen is in elk geval een prima zet van je! groetjes Diny
liveisgreat
8 jaar geleden
bedankt, helder!!!!
@liveisgreat ... beslissingen nemen of gewoon kiezen tussen 2 [ in dit geval één, het orkest, en de rest als 2e ... ] is inderdaad de voors en tegens naast elkaar zetten en dan maar wegstrepen .

Daar gaat het alleen niet om, zoals je al zegt : die keus moet je zelf maken. Het gaat er om HOE je SNELLER moet KIEZEN .

Daar kan ik kort over zijn : dat kan niet iedereen . Er zijn mensen die iets zien en na 2 seconden weten en zeggen en kiezen dus : klaar! Daarnaast zijn er mensen die er lang over moeten nadenken en dan nog met moeite tot een keuze komen. Is dit te leren om jezelf tot snellere keuzen te dwingen? I think not! Dat zit in je, in je karakter, in je aard.
Denk aan jezelf toen je kind was, puber was, jong volwassene was. Kon je toen iets kiezen snel zonder fouten zonder hapering of twijfelde je, omdat je het allebei wilde en niet met zekerheid kon zeggen dat je Dit wilde of Dat toch ook?

Ik denk dat je je een bepaalde tijd moet gunnen .. een paar weken of misschien zelfs maanden .. en daarna een bepaald niveau moet hebben bereikt om dan tot een goede keus te kunnen komen . Ik vind het nogal wat : alles laten vallen om één specifieke hobby [ die in feite tegenvalt, althans véél meer moeite kost dan verwacht ] te kunnen blijven beoefenen...
Misschien dat je het in de juiste proporties voor jezelf moet omschrijven en de consequenties van de keuze, is natuurlijk ook niet niks .

Moeilijke kwestie, succes hoor!