Is het erg slecht om je oren vaak te klaren?

Ik zag het even in het kort duidelijk proberen uit te leggen.
Ik heb de afgelopen paar jaren de hele tijd als een soort dwang mijn oren zitten klaren.
Vanwege water in mijn oren vaak na het douchen

''ook wel je neus dichtknijpen en dan door je oren blazen waardoor je een soort plopje
hoort''

Ik vraag me nou af of dit slecht is en gevolgen kan hebben voor mijn trommelvlies bijvoorbeeld als ik hiermee doorga.
Ik maak me hierdoor namelijk nogal de laatste tijd wat zorgen over.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je het voorzichtig doet en je binnenoor niet beschadigt.Blijft dat het gepulk in je oor de aanmaak van oorsmeer stimuleert. Een overvloed van oorsmeer kan de gehoorgang verstoppen waardoor je gehoor vermindert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, ik klaar mijn oren al best makkelijk. door bijvoorbeeld al te slikken merk ik al dat mijn trommelvliezen lichtjes ploppen. Ik weet zelf dat het niet aan oorsmeer ligt want ik ben een paar weken terug nog naar de audicien geweest om oordoppen te laten maken en die zei dat mijn oren helemaal schoon waren. Dus het heeft niet echt wat met oorsmeer te maken.

Antwoorden (2)

Als je wel oppast dat je dat niet te hard doet, want dan kan je trommelvlies scheuren, dan kan het klaren geen kwaad.
Amadea
8 jaar geleden
Nee, dat kan je beter niet doen.

Door je 'oren te ploppen', wordt je trommelvlies korte tijd hard aangespannen. Als je dit met regelmaat doet, loop je het risico dat je trommelvlies gaat 'flubberen'.
Deze kan dan moeilijker trillingen voortbrengen, waardoor geluid vervormt binnenkomt.
Vergelijk het met een elastiek dat je om de haverklap tot het maximum uitrekt; op een gegeven moment is de rek eruit.