In 1857 werd de eerste soort toiletpapier uitgevonden door de Amerikaanse zakenman Joseph Gayetti. Tot dan gebruikte men stukken uit een oude krant of papieren catalogus. De dure losse velletjes sloegen nog niet aan.
Maar de broers Irvin en Clarence Scott van de Scott Paper Company in Philadelphia kwamen in 1890 op het idee om de losse velletjes om een rol te wikkelen. Die rollen konden gemakkelijk op het toilet worden opgehangen. Deze waren minder prijzig en werden al beter verkocht. (Afbeelding: http://pabook.libraries.psu.edu/palitmap/TPScotTissueRollThumb.jpg ). De belangstelling ervoor steeg echter pas met het verschijnen van de eerste rioleringen binnenshuis. In 1921 is Scott Paper met het merk Waldorf het wereldwijde toonaangevende bedrijf in toiletpapier.

Het antwoord op de vraag is daarom dat ze die maat hebben omdat de heren Scott dat zo bedacht hebben. En dat zal zijn omdat dit in het gebruik een handige afmeting is.
Amadea
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
WC rol houders zijn ook op die maat (in ieder geval de breedte) gemaakt. Als ze nu van die maat afwijken kan iedereen nieuwe WC rol houders kopen. Als vervolgens 1 bedrijf besluit om de oude maat te handhaven zal bijna iedereen overstappen op dat merk zodat ze hun houder niet hoeven te vervangen.