Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je een leven redt, is die persoon dan jouw verantwoordelijkheid voor de rest van je leven? Of is zijn leven dan van jou?

Ik heb dit wel eens gehoord en laatst heeft iemand correct gehandeld waardoor iemand op tijd in het ziekenhuis was, gelukkig.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Je bent nooit eigenaar van iemand anders
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dat zo zou zijn dan heb ik inmiddels heel wat levens onder mijn hoede... Zou ik eigenlijk niet serieus willen.
En ik ben dan nog een simpele huisarts; wat te denken van cardiologen, traumachirurgen enz?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Interessante gedachte, maar dat is niet het geval. Je kunt hooguit een morele verplichting voelen dat je jezelf verantwoordelijk voelt voor diegene. En hoe zit het als je beroepshalve een leven van een ander redt (zoals Flipjeboot hierboven bedoelt); niet alleen (huis)artsen maar ook politieagenten, brandweer e.d.? Het omgekeerde is trouwens ook het overdenken waard: moet degene wiens leven gered is zich niet verantwoordelijk voelen voor zijn redder?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee die persoon is niks verplicht,het is een hele mooie daad,en daar mag hij trots op wezen,Het is altijd goed om iemands leven te redden,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gezegde “Als je iemands leven hebt gered blijf je altijd verantwoordelijk voor die persoon tot de dag dat hij sterft” is een levenswijsheid uit de filosofie in het Mahayana Boeddhisme

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In veel culturen is men dankbaar wanneer iemands leven gered wordt. Het is echter onmogelijk een dergelijke daad terug te betalen. Immers dankbaarheid en leven is niet in geld uit te drukken.

Omdat oude natuurvolken vaak in gevaarlijke omstandigheden verkeerden, b.v. tijdens de jacht heeft men vaak met die vraag rondgelopen.