Hoe fleur je best de spreekbeurt van een kind op wat betreft de taal ?

Mijn zoontje van tien gaat over "de hond" praten. Taal en concentratie is niet zijn sterkste vak, dus ik help hem met de opstelling van de tekst ..... als ik het nalees klinkt het wel eenvoudig maar toch zakelijk. Ik heb er al een vraagje bij gegooid zodat de klas ook wat moet denken... nog iemand tips ?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het verhaaltje met de tekst...moet hij zelf, op zijn eigen manier uitleggen aan de klas. Als hij begrijpt wat er staat, kan hij dat gewoon vertellen. Dure woorden zijn niet belangrijk. Eh...zijn de oortjes van een hond naar achter en liggen ze bijna plat...dan is de hond bang of boos.
Is de staart van de hond tussen zijn benen...dan is de hond ook bang of boos.
Maar...kwispelt zijn staart dan is hij blij.
Staan zijn oren rechtop...dan is hij ook blij.
1 levensjaar van een hond staat gelijk aan 7 jaren bij de mens. Dus...is een hond 10 jaar oud...dan kun je dat vergelijken met een mens van 70 jaar oud.
Een hond hoort veel meer dingen dan een mens. En ruikt ook veel meer dingen dan een mens.
Ze begroeten elkaar..soms door aan hun poepertje of plassertje te ruiken. Een mannetjes hond (Reu) plast overal een klein plasje, zoveel mogelijk plekjes..om te laten weten aan de andere honden dat hij daar geweest is.
Een vrouwtjes hond (Teef) doet een paar hele lange plasjes en dan is ze klaar.
De oortjes, oogjes, tandjes voetjes en teentjes...van een hond...moeten ook schoon gehouden worden door een mens. Net zoals mensen dat ook doen.
Als het buiten geregend heeft...dan droog je hem af met een handdoek. Ook zijn voetjes, voor de vloerbedekking
Heeft hij blubber voetjes van de natte aarde buiten...dan maak je een klein laag teiltje warm water en doet daar zijn voetjes in schoon spoelen, goed tussen de teentjes en daarna afdrogen. Net zoals bij mensen.
Vertel gewoon wat je weet en dan komt alles goed.
Heel veel succes en sterkte, groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

een leuk grapje of verhaaltje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe er een beschaafde mop over een hond bij. Die zijn vast wel ergens te vinden! Succes met helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een hond meebrengen?

Als alle kinderen in de klas mogen aaien is het al een winner! Dan kan je zoon uitleg geven over de hond terwijl de hond erbij staat. Heeft hij zijn tekst niet nodig; Gewoon laten vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan hij ook vertellen waarom hij zoveel van zijnhond houdt? En vragen aan de klas wie er nog meer een hond heeft.(vingers opsteken).

Vertellen over het opruimen van de poep op straat, vinden de kinderen vast hilarisch, maar hoort erbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een hond meebrengen niet mag, dan kan hij ook spullen van een hond meenemen.
riem, voerbak, speeltjes etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zou een soort kleine enquette kunnen houden : ieder kind in de klas laten zeggen, welk ras hond hij/zij graag zou willen hebben, en dan op het bord schrijven en turven...
Gaat lekker veel tijd inzitten, de andere kinderen zijn erbij betrokken, en hij kan zo even 'wennen' aan het voor de groep staan, met alle ogen op hem.
Dan daarna beginnen over het verzorgen van een hond, de afstamming en hoe de hond gedomesticeerd werd, hoeveel rassen er zijn, hoe blindengeleidehonden/hashhonden/explosievenhonden getraind worden, of wat hij ook maar van plan is te gaan vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan hij wat klasgenoten bereidt vinden honden houdingen uit te beelden?

Dus vrolijk, bang, dominant, neutraal.

Met de groep op het bord beroemde honden schrijven? uit ( teken)films, geschiedenis of stripboeken bijvoorbeeld.

Geluiden opnemen van honden en die in de klas ten gehore brengen?

Hondenbrokjes/ snoepjes laten uittesten voor de durfals?

Poster bij dierenbescherming opvragen van alle hondenrassen die er zijn?

Enne... ALS er een hond de klas in mag.. misschien een echte politiehond met agent erbij?
Ik weet dat politiebureau's in veel plaatsen ook voorlichting op scholen geven.. misschien zijn ze voor dit ererondje te porren?

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer een rode draad in zijn verhaal te vinden. Laat hem losse worden noteren en vooral geen zinnen. Deze woorden moet hij proberen te onthouden. En dan per woord in zijn eigen taal. Spraak vaardigheid het een draai te geven. Zo zorg je der voor dat hij niet een verhaaltje leert maar de rode draad. Als hij er voldoende vanaf weet kan hij zelfs tijdens een black out zijn eigen lijn volgen.

Dit is een van de manieren om een voordracht (spreekbeurt) te houden.
Geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter deed er op het eind een klein kwisje in over het verhaal dat ze had verteld: wat is...? En dan uit de opgestoken vingers iemand kiezen die het antwoord mag geven. En aan het eind mochten ook vier of vijf kinderen vragen stellen over de soreekbeurt: vinger opsteken en dan koos zij iemand uit die een vraag mocht stellen. Loopt altijd goed, de meester of juf grijpt echt wel in als de vragen te moeilijk zijn.
Je moet de spreekbeurt zien als een verhaal dat je vertelt, dus laat hem een paar anekdotes over honden vertellen. Een hond die bijna iedereen kent is Pluto of de hond op het hoekje die altijd door die oude mevrouw wordt uitgelaten.