Onze dochter (7 jaar) heeft een bolle buik en een holle rug. De rug krijgt ze ook niet recht als ik dat vraag. Is dit gezond?

De fysiotherapeut heeft al eens aangegeven dat ze hypermobiel is.
Groeit de rug vanzelf nog recht of is het verstandiger om nu al een fysiotherapeut in te schakelen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Advies inwinnen bij een specialist is nooit verkeerd. Vanzelf komt iets zelden goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verstandig is om eerst medisch advies te vragen aan de huisarts. Deze heeft hier een lange studie voor gevolgd en weet waar het al dan niet over gaat en wat er eventueel aan te doen valt. Weet je, wij (Goeievraag beantwoorders) weten wel het een en ander, maar dit moet je niet aan ons vragen. Bel liever morgenochtend de huisarts en maak een afspraak, vertel waar het over gaat en neem natuurlijk ook je dochter mee. Dat is echt beter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als kind had ik ook een holle rug. M'n vader liet me altijd met m'n rug plat tegen de muur staan en dan lopen. Uiteindelijk hield ik vanzelf de juiste houding aan.
Misschien ligt het ook wel aan de bekken. Kan ze wel haar bekken kantelen?

Antwoorden (1)

De vraag is of de rug helemaal niet recht gemaakt kán worden, bijvoorbeeld als ze ligt, zit met steun, of als je het zelf (of de fysiotherapeut) zachtjes corrigeert. Als dat helemaal niet kan, is de rug erg stijf en dat is natuurlijk heel vreemd in combinatie met hypermobiliteit. Dan zou ze bijvoorbeeld ook niet voorover kunnen bukken. In dat geval is er mogelijk sprake van een vergroeiing en moet ze m.i. echt gezien worden door een specialist.

Waarschijnlijker lijkt mij dat ze de (bewuste) aansturing mist, zodat ze niet goed de spiergroepen kan 'vinden' en aansturen. De rug kán dan wel recht en ook bol gemaakt worden, maar dat vindt ze lastig om te doen op instructie: bij hypermobiliteit zie je vaak een verminderde proprioceptie. Ze mist dan het spiergevoel en het bewustzijn van waar haar gewrichten zich bevinden in de ruimte. Dat is te trainen en daar kan een (kinder)fysiotherapeut of een oefentherapeut goed bij helpen.

In het laatste geval hebben we het over een houdingsafwijking, namelijk een (naar ik aanneem lumbale) hyperlordose. Ook dat zie je vaak in combinatie met hypermobiliteit en is op zich niet zorgelijk. Daarbij zoeken hypermobiele mensen vaak bewust of onbewust de eindstanden van hun gewrichten op om daar vervolgens in te gaan 'hangen'. Dat is op de lange termijn niet de meest gezonde belasting voor het gewricht. Het feit dat ze zo weinig controle lijkt te hebben over haar houding vind ik ook wel bijzonder, en het lijkt me zeker iets om een kinderfysiotherapeut of eventueel een kinderarts naar te laten kijken en te bespreken of therapie zinvol danwel nodig is.

Daarnaast kan het - afhankelijk van eventuele verdere klachten en symptomen, de mate van hypermobiliteit en de eventuele aanwezigheid van hypermobiliteitsproblematiek in de familie - verstandig zijn om uit te laten zoeken of de hypermobiliteit op zichzelf staat of voortkomt uit een onderliggende aandoening. Hypermobiliteit op zichzelf is geen diagnose maar een klinische bevinding, zoals donkere ogen of lange benen. Heel vaak is hypermobiliteit een losstaand - vaak familiaal voorkomend - iets en geeft het weinig tot geen problemen. Maar een enkele keer duidt het op een onderliggende afwijking, vaak een erfelijke bindweefselafwijking. Komen dat soort aandoeningen voor in je familie of heeft dochter veel (pijn)klachten in relatie tot de hypermobiliteit, dan zou ik aanraden om de kinderarts te vragen of een doorverwijzing naar een specialist op dit gebied zinvol kan zijn.