Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn goede oefeningen die je thuis kunt doen om stotteren tegen te gaan/verminderen?

Ik stotter nog al erg, maar wil er graag wat aan doen, maar een logopedist vindt ik niet wat. Ik doe het liever zelfstandig. Weet iemand nog een paar goede oefeningen om het stotteren te verhelpen/verminderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Lees eens "Werken aan stotteren":

Toegevoegd na 11 uur:
Zowel ikzelf als mijn vrouw stotterden. Op welke wijze we dat hebben aangepakt lees je onder de link: succesvolle stottertherapie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb geen ervaring met stotteren, maar heb ooit op tv mensen gezien die de handen in de zij zetten en spraken terwijl ze het middenrif rustig indrukten en daarbij uitademden.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Zelfvertrouwen kweken (makkelijker gezegd dan gedaan)
Volgens mij was er een of andere griekse wijsgeer die ook stotterde en daarom een knikker in zijn mond hield. Waarschijnlijk moest hij zo zijn aandacht bij die knikker houden dat hij vergat op zijn spreken te letten, (Denk ik, ik was er niet bij)
Ademhalingsoefeningen, misschien dat yoga ook helpt
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
Toch kan logopedie het beste helpen.
Maar wat ook helpt is zingen. Probeer een tekst op muziek er goed uit te brengen,
Dan gebruik je je adem anders. En misschien kan je diezelfde tekst dan een keer spreken zonder muziek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij stotteren kunnen veel factoren een rol spelen. Therapieën die bij de een werken, hebbn bij een ander niet veel effect. Maar het is belangrijk te blijven proberen.