Ik was recentelijk in de Sanquin bloedbank en toen kreeg mijn halve liter bloed het predicaat 'vernietigen'. Wordt het dan echt helemaal weggegooid?

Tijdens het afkoppelen was er een seal lek geraakt en er zijn wat druppels bloed uitgevallen. De verpleegkundige heeft de zak wel kunnen repareren met een nieuwe seal. De zak werd wel snel weggemoffeld, maar ik zag nog net de 'vernietigen' sticker erop gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ze mogen niet riskeren dat het bloed daardoor iets in zich heeft. Stel je voor dat ze het gebruiken bij iemand die erg ziek is en er is een griepvirus ingekomen...

Het beste antwoord

Dat komt omdat ze met bloed in Nederland geen enkel maar dan ook gene ENKEL risico willen lopen. Niet voor de donor, en niet voor de ontvanger.

Als je alleen net een halve liter bloed hebt gegeven, is het wel heel erg lullig om te ontdekken dat ze er dus niets mee gaan doen. Vermoedelijk heeft de verpleegkundige om die reden geprobeerd een beetje de schijn op te houden. En reken maar dat ze het zelf ook heel erg vervelend vinden. Maar als er een sprake is geweest van een lek in de zak, hoe minimaal ook, is dus de zak al niet meer steriel geweest voor gebruik (althans, niet dat ze kunnen garanderen), en kan het bloed er in dus ook niet gebruikt worden.

Helaas zie je zo'n lekje pas als de zak vol is, en is het onmogelijk vooraf te constateren. Je mag alleen maar hopen dat het een echte zeldzaamheid is.

En ja, dan wordt het echt helemaal weggegooid / vernietigt (hoe ze dat precies doen weet ik niet, maar ongetwijfeld dusdanig dat je er niets mee mee kunt en het niet meer per ongeluk kunt gebruiken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja!
Als er een lek in de seal ontstaat is het niet meer te garanderen dat dit volledig steriel is.
Om gezondheidsredenen mag en kan die zak niet meer gebruikt worden. Dus wordt de zak in zijn geheel vernietigt.
Het is absoluut zonde, maar als het nog gebruikt gaat worden zijn de gevolgen mogelijk veel groter.
Je zou kunnen denken dat ze het bloed zouden kunnen onderzoeken, maar omdat ze niet weten op welke bacteriën etc zij zouden moeten zoeken, zou dit een zeer kostbare aangelegenheid worden, veel duurder dan een zak vernietigen.