Angst gevoelens als iemand naar je kijkt is dit een teken van een sociale fobie?

En hoe kom je er weer vanaf?

Toegevoegd na 16 minuten:
Overal waar ik loop fiets of zit voel ik me verlegenals iemand naar me kijkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Met deze vraag kun je beter naar een psycholoog gaan.
Wij kennen jou niet en weten dus niet hoe jouw situatie is.
En met zo weinig info kun je hier zeker geen antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in ieder geval een teken dat er iets niet goed zit,
want jij voelt je daar heel naar bij.

Hoe je er van af komt?
Er zijn allerlei therapieen om iemand te leren
sterk en zeker in het leven te staan,
zonder angsten.
Veel van die therapieen worden ook vergoed door je verzekering.

Daarover moet je met je dokter praten en
die kan je dan doorverwijzen naar een psycholoog bijvoorbeeld.

Wij weten toch verder helemaal niets van jou?
Dus: HUP naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat juist het punt he.
Dat weten wij niet want wij kennen de persoon niet.
Maar angstgevoelens kunnen heel goed verergeren
het iemands normale leven onmogelijk maken.
Mijn mans was jarenlang fobie-therapeut: je wilt
niet weten wat er voor ellende onderhuids in de maatschappij gaande is.
Het klinkt bij mij als een heftige vorm van verlegenheid. Ga bij jezelf na waarom die gevoelens bij je opkomen.
Is het een vluchtige blik of zijn de mensen echt aan het staren? Het eerste doet iedereen wel eens en als mensen echt aan het staren zijn, gewoon terug staren.

Maar, bedenk waarom je er zo verlegen/angstig van wordt. Probeer eerst zelf daarachter te komen voordat je gelijk naar een dokter gaat.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je zegt angstig. Ben je dan ook echt bang of krijg je een vreemd gevoel van verlegenheid/gene/schaamte als mensen ook maar 1 sec kijken naar je?
Uit je profiel is niet op te maken hoe oud je bent, maar door het 'je' achter je naam, denk ik dat je een tienermeisje bent...

En dit is gelijk de verklaring voor het gevoel, dat iedereen naar je kijkt.

Ik herinner het me nog als de dag van gisteren, dat ik 14-15 was, en precies bijhield, wat ik op welke dag aan had, zodat 'ze' niet zouden denken : daar heb je haar weer : ik had het er erg druk mee - school, hockeytraining, hockeywedstrijden, dansles, muziekles : steeds maar denken, wat ik aangehad had, en wat ik dus vooral niet aan zou trekken, want 'ze' zouden denken...........(wat 'ze' zouden denken, weet ik nu niet meer zo goed, maar ik had het altijd erg druk met wat 'ze' zouden denken)

Maar 'ze' denken helemaal niets....

Ga maar na bij jezelf : als jij gefietst of gewinkeld hebt, en je komt thuis, weet jij dan nog van alle mensen die je gezien hebt, hoe ze eruit zagen? Wat ze aanhadden, hoe ze keken, of ze een rare neus of gekke haren of belachelijke schoenen aanhadden?

Die onzekerheid is heel vervelend, maar het hoort bij het volwassen worden. Je bent aan het uitvissen, wie je bent, en wie je wilt zijn, en dat brengt onzekerheid met zich mee, en verlegenheid, en je constant erg bewust zijn van jezelf, en dat er andere mensen zijn om je heen.
Maar die hebben het allemaal veel te druk met hun eigen leven, problemen en dingen-die-moeten, om zich erg bewust te worden van een tienermeisje, dat voorbij fietst.
Áls ze al iets denken, zijn ze een beetje benijdend : wat is het eigenlijk een zorgeloze tijd, als je nog niet met grote-mensen-problemen aan het vechten bent (huur, baan, hypotheek, grote verantwoordelijkheden over gezin, kinderen, verzekeringen, pensioenopbouw, en ga maar door)
Jij komt thuis, en je eten is klaar en je was gestreken, je hoeft weinig in de huishouding te doen, omdat je met school en huiswerk maken al heel lange dagen maakt, en dat zien moeders....)

Dus probeer je een beetje te ontspannen, en probeer een beetje liever te zijn voor jezelf : je bent een prachtig mensenkind, dus je hoeft niet perfect te zijn, want dat is niemand. Relax, en smile om jezelf, en je drukke hoofd - chill, en kijk om je heen, ipv. alleen maar bij jezelf naar binnen....

Mijn wijze opa zei altijd : 'als ze het niet willen zien, kijken ze maar een andere kant op.....'
En mijn opa had volgens mij helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje generaliserend, jouw eerste zin met de theorie: er staat -je achter je naam dus je bent tiener. Ik heb ook -je achter mijn naam en ik ben absoluut geen tiener meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het sloeg meer op meisje dan op tiener.....
Met alleen initialen is het altijd erg moeilijk inschatten : man, vrouw, jongen, meisje....daarom begon ik mijn antwoord ook met 'ik dénk'..meer interpretatie dan generaliserend, dus, Noralytje.