schadevergoeding?

mijn kind heeft samen met een vriendin, beiden 15 jaar in een supermarkt wijn kunnen kopen, zij hebben deze flessen leeg gedronken en uiteindelijk is mijn kind in het ziekenhuis terecht gekomen, supermarkt bekend alle schuld! Hebben wij recht op een schadevergoeding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Jouw kind heeft zelf ervoor gekozen om een keer iets doms te doen. Doen overigens veel kinderen wel eens.

Dat er ergens een wet is die deze verkoop niet toestaat zegt weinig. Per slot kunnen kinderen , zeker van 15 jaar, toch wel aan alcohol komen.
Bovendien kun je niet bij elke eigen fout anderen gaan aanspreken omdat hun misschien ook iets te verwijten valt.

Wel kan de supermarkt een boete tegemoet zien voor het overtreden van de wet.

O ja, een schade vergoeding kan alleen geëist worden als er een causaal verband is tussen de actie (verkoop wijn) en de ziekenhuis opname. Dat verband is niet simpel aantoonbaar want vrijwel iedereen die wijn drinkt, ja ook jongeren, zullen NIET in een ziekenhuis belanden omdat ze voldoende maat houden.
Wordt pas anders als de wijn zelf verontreinigd blijkt te zijn zodat elke drinker ervan ziek zou worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Lijkt me niet. Je hebt als ouders primair verantwoordelijkheid voor het doen en laten van je kind. Het proberen af te wentelen op een ander is wel erg makkelijk je ontdoen van je eigen verantwoordelijkheid.

Eerlijk gezegd lijkt het me logisch als je je kind uit het zakgeld de schade laat betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je maakt geen kans.

De rechter zal het op de opvoeding gooien. En 15 jaar opvoeding weegt zwaarder dan het feit dat 1 cassière niet heeft gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm...

Eventueel zou het kunnen. Ik zou je vraag hierheen mailen: www.juridischloket.nl
Je zou het kunnen proberen.

Maar wat ik eigenlijk wil benadrukken is het volgende:
Ik zou vooral de schuld bij je eigen kind leggen. Ze kan wel een flinke toespraak gebruiken. Daarbij wil ik aangeven, al klinkt het vrij hard (sorry) dat je ook naar de manier van opvoeden moet kijken...
Als je kind zoiets doet, is er toch iets niet in orde... (ivm grenzen, goed/fout, inzicht in oorzaak/gevolg enz)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk dat de betreffende winkel een berisping of zelfs een boete krijgt, vanwege onvoldoende alertheid.
Echter, de meisjes hebben de wet bewust overtreden en ouders zijn daar in feite verantwoordelijk voor.
Wanneer kosten gemaakt zijn vanwege die overtreding, lijkt het me logischer dat de ouders daarvoor aansprakelijk zijn.
Ik vraag me trouwens hetzelfde af als iemand voor mij hier: waar zou precies een schadevergoeding voor geclaimd moeten worden? Welke schade is er?
Eerlijk gezegd vind ik dat de supermarkt ( " bekent alle schuld.." wel erg geprononceerd als ' dader' wordt gepresenteerd. Al hebben zij hier een verantwoordelijkheid, die staat, meen ik, niet in verhouding met die van de ouders/het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De supermarkt heeft de wet overtreden door alcohol te verkopen aan 15-jarigen. Dat is onrechtmatig en daarmee maak je een goede kans als je de supermarkt aansprakelijk stelt voor de geleden schade. Wat is je schade? Vrijwel alleen materiële schade wordt vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou helemaal de limit zijn,je weet niet wat je dochter uitspookt die zuipt zich het ziekenhuis in en dan wil je nog schadevergoeding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je dochter(?) heeft wel smaak om voor wijn te kiezen als ze het effect van alcohol wil testen, zoals op die leeftijd nogal gebruikelijk. Andere drankjes liggen veel meer voor de hand, zoals breezers. In de eerste plaats vind ik het knap dat ze erin slaagt om bij die eerste(?) confrontatie een hele fles(?) leeg te drinken en ik ben zeer benieuwd naar de noodzaak van dat ziekenhuisbezoek.

Ik wil niet bagatelliseren maar voordat er iets van een antwoord op je vraag over schadevergoeding gegeven kan worden lijkt me dat er eerst duidelijkheid over een aantal andere dingen moet komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige recht, dat je volgens mij hebt, is die op een reprimande.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Supermarkt krijgt sowieso een boete.
Als zij het hierna nog vaker doen word de drank uit de schappen gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het proberen, de supermarkt zit idd fout door geen legitimatie van de kinderen te vragen. Maar uiteindelijk ben jijzelf de enige die verantwoordelijk is voor het doen en laten van je kind. Leg de schuld dus niet alleen bij de winkel neer, maar steek je hand in eigen boezem en erken dat je zelf gefaald hebt. De winkel zal misschien een boete kunnen krijgen, als jij tenminste kunt bewijzen dat je kind de drank daar gekocht heeft, maar een schadevergoeding is hier niet terecht. Wat denk je er trouwens mee op te schieten, lekker makkelijk wat geld vangen ?