Wanneer kom je erachter wat een goede beslissing was?

Eens in de zoveel tijd neem ik een moment de tijd om een zelfevaluatie plaats te laten vinden.

Wanneer weet je of een beslissing de juiste was, of juist niet? Pas wanneer de consequenties daarvan zich aftekenen, of al op het moment dat de beslissing op gevoel genomen wordt?

Hetgeen natuurlijk geheel afhankelijk is van de omstandigheden rondom de keuze, maar toch...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Op het moment dat de beslissing genomen wordt, want elke beslissing is beter dan geen beslissing, ongeacht hoe het uitpakt. Het is een pad dat je op een moment kiest afhankelijk van gevoel, ratio, ervaring, omgeving en verwachting. In mijn beleving bestaat er dus geen verkeerde beslissing, alleen een pad dat anders loopt dan verwacht. Dan neem je gewoon een nieuwe beslissing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als ik 100% achter mijn beslissing sta, dan vind ik op het moment van beslissen een goede. Ongeacht de consequenties ben ik blij met mijn keuze. Een keuze gemaakt zonder consessies te doen aan mijn gevoel, kennis en ervaring.

Als ik zelf nog twijfel maar 'gedwongen' wordt tot het maken van een keuze (zonder tegemoet te komen aan mijn gevoel, kennis en ervairng), dan hangt de classificatie 'goede beslissing' erg af van de consequenties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Ha, die Jinx;

Een beslissing kan gevoelsmatig de juiste zijn terwijl op de termijn de gevolgen het tegendeel bewijzen. Kan dus per beslissing en per moment van beschouwing verschillen. Ook als je ondanks minder positieve consequenties een goed gevoel houdt kun je volgens mij pas echt zeggen of een beslissing de juiste was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe dit bijna dagelijks...

Maar dit heeft dan meer met zaken dan met mijn privé te maken. En twijfel komt vaak op het moment dat een scherpe offerte wordt goedgekeurd en dan vaak de twijfel of het allemaal wel zo verstandig was, gezien de krappe marges...

Privé kom ik niet erg vaak terug op uitspraken, of beslissingen. Doorgaans lukt het me wel goed om hier de lastige, of vervelende keuzes te vermeiden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beslissing neem je vanwege een bepaalde situatie die om een reactie vraagt. Je overweegt de uitkomst die je wilt behalen en kiest een beslissing jouw geprefereerde uitkomst bepaalt. Als de uitkomst die je verkozen hebt gehaald wordt weet je dat je de goede beslissing genomen hebt. Als de uitkomst niet is zoals je die wilde hebben moet je de nieuwe situatie evalueren en kijken of je stappen moet ondernemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het doel bereikt met je beslissing dat je vooraf voor ogen had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bewust bent van het proces, dan weet je net voor je de beslissing neemt, dat het een goede is...

Als je dat pas later voelt, dan kan het een goedpraten zijn van feiten die zich voltrekken waar je geen greep meer op hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer? Als het te laat is!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je daar achter komt verschilt van geval tot geval. Soms kom je er pas na jaren achter Bijv.:Je gaat iets studeren, maar het beroep blijkt toch niet te zijn, wat je verwacht had (of juist wel). Soms kom je er gelijk achter. Bijv. Je springt over een sloot en......
En of alle beslissingen die als 'onjuist' bestempeld worden ook echt fout zijn, staat, wat mij betreft, ook ter discussie. Want het maken van fouten hoort bij een leerproces.
Ook sta je veel minder vaak stil bij de gevolgen van een goede beslissing. Je besluit iets en het loopt gewoon goed. Het geeft wel vaak een voldaan gevoel. Op het moment dat er foute beslissingen genomen zijn waardoor niets meer lekker loopt, wordt je veel harder met je neus op de feiten gedrukt.
Voor mij is het belangrijkste dat ik sta achter de beslissingen die ik neem. Dat niet alles altijd het gewenste resultaat heeft, vind ik een volgend probleem. Dit maakt wel dat er altijd nieuwe uitdagingen blijven.