Pijnloos in de zin van mentaal of fysiek?

Als je mentaal gezien bedoelt dan ja, dan kan dat als je hersendood bent. Dan leef je principieel gezien nog wel. Maar omdat je niet kunt denken, zal je geen pijn hebben op het moment dat je tot overlijden komt.

Als je fysieke pijn bedoelt (in de zin van prikkelen van pijnzintuigen) dan is dat ook mogelijk. Als je hersendood bent is dit het geval, maar ook als je volledig verlamt bent kun je tot overlijden komen zonder pijn te voelen.

Men zegt dat je op slag dood bent als je doodgeschoten bent, en dat klopt ook wel, want het moment dat het kost voor de kogel om je schedel te penetreren (en pijnzintuigen te activeren) kost minder tijd dan dat het zenuwstelsel de pijn naar je hersenen stuurt. Als je door die kogel in je hersenen dan op slag dood bent, heb je geen pijn gevoeld.

Maar als je te pletter valt uit een vliegtuig (om eens een gek voorbeeld te noemen) voel je wel degelijk pijn. Niet op het moment dat je neerkomt, want dan ben je opslag dood. Maar tijdens het vallen voel je pijn van de lucht overal, bv in je ogen. Ook voel je erg veel angst.

Maar een echt pijnloze dood bestaat natuurlijk nooit, want mocht het jezelf geen pijn doen, doet het je naasten wel enorm veel pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ja, terwijl je slaapt sterven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je overlijd in je slaap, gaat dit pijnloos en merk je er niks van.

Toegevoegd na 39 seconden:
Het schijnt ook dat verdrinken een pijnloze dood is. Heb ik ooit eens ergens gehoord.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verdrinking pijnloos? Kan ik me moeilijk wat bij voorstellen. Misschien dat het voor het lichaam een snelle dood is maar ik kan me zo voorstellen dat er een moment van pure paniek optreedt wat geestelijke pijn veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je vertellen dat verdrinken zeker niet pijnloos is. Mogelijk in ijskoud water wel, maar gewoon in de zee hier in Nederland deed het mij verrekte pijn hoor, beginnen met verdrinken.... mijn moeder viste me gelukkig uit zee, maar ik zat ondersteboven vast in een zwemband, en reken maar dat water inademen pijn doet!
Kimath
13 jaar geleden
Dit wist ik niet, gelukkig dat je moeder je op tijd kon redden.
Bedankt voor de aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een klein jongetje in het zwembad verdronk een keer bijna. Mijn zus redde hem en boos dat hij was... :)
Annswers
13 jaar geleden
waarom was hij boos?
Ja die bestaat bijvoorbeeld; overlijden in je slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die bestaat. Een plotselinge dood kan pijnloos zijn. In de slaap in slapen. Of door een ongeluk direct overlijden.
ronron1212
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Hoe kun eigenlijk direct dood zijn bij een ongeluk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kan je oordelen, wat een ander voelt?
ronron1212
13 jaar geleden
Ik heb verschillende mensen jammer genoeg al zien overlijden waaronder ook mensen die plotseling dood gingen. Je kunt zien of ze pijn hebben of niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie mijn antwoord...
Jawel hoor, overlijden in je slaap gebeurt meestal pijnloos.
Ook mijn eigen moeder is een aantal jaren geleden heel vredig en pijnloos in haar slaap gestorven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zullen we wel nooit echt achterkomen, net zo min of er een bestaan is ná de dood. Ik kan me echter wel indenken, dat met genoeg morphine je een heel eind komt in pijnloos sterven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie hier meerder antwoorden die gaan over overlijden tijdens de slaap, maar wie zegt, dat het pijnloos was? Dat nemen we maar zelf even aan. Ik weet het niet zo zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe is actieve euthanasie ook pijnloos - het probleem daarbij is alleen dat de reden om voor euthanasie te kiezen doorgaans niet pijnloos is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Jij zelf voelt iets, of de mensen die van jouw houden voelen pijn omdat je bent heen gegaan.

Toegevoegd na 14 minuten:
Een koolmonoxide vergiftiging schijnt vrij onopgemerkt te verlopen. Je word duf en valt in een zeer diepe slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kunnen we van alles over beweren, maar de enigen die het antwoord kunnen geven zijn er niet meer.

Ondanks slaap, morfine of coma, kan niemand met zekerheid zeggen of de dood echt geheel pijnloos c.q onbewust intreedt.

Mij persoonlijk lijkt een onverwachte dood door een ongeluk het minst pijnloos of angstig:
'he never knew what hit him'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist+
die zal zeker wel bestaan, kort geleden is mijn opa overleden en die had zeker te weten geen pijn, ook niet voor zijn dood, de enige pijn die hij had was in zijn hart, om afscheid te nemen van iedereen die hem dierbaar was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve tijdens natuurlijk slapen, wat al een paar keer, op diverse manieren, gezegd is, kan het ook via narcose gevolgd door het toedienen van een z.g. onomkeerbaar narcosemiddel. Dierenartsen zijn hier zeer bedreven in. Afgezien van de etische problemen die dat vooralsnog met zich meebrengt zou zulks, zuiver fysiek gezien, eigenlijk ook prima met mensen kunnen. Want "wij" zijn op de keper beschouwd, ook "gewoon" zoogdier ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon is verongelukt als passagier in een auto; men trof hem met open ogen en handen aan en dat wil zeggen dat hij niets heeft gevoeld c.q mee heeft gekregen van het "gebeuren".. hij is overleden aan een schedelbasisfractuur en dwz dat alle zenuwen direct, pijnloos, zijn afgesneden..
Dus ja, pijnloos sterven kan , ook door een ongeluk..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's dan misschien een schrale troost bij alle pijn voor jou :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieverd, woorden schieten tekort als je zoiets is overkomen.
ronron1212
13 jaar geleden
Vreselijk geen woorden voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel lieve allemaal...
ja als je bijvoorbeeld zomaar doodomvalt door een hartaderbreuk denk ik dat je niets voelt.Of door een hartstilstand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen zit nu wel mooie antwoorden te geven, maar die zijn nog nooit dood geweest.
Eigenlijk stel je nu een vraag waar toch nooit een antwoord op te vinden zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een film waarin een jongen sterft door uitlaatgas van de auto waarin hij zit. Hij "valt in slaap". Ook pijnloos, maar veel stank.

Ik zeg natuurlijk niet hoe hij dat deed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie wel, maar niemand is ooit teruggeweest om het te vertellen.

De vraag die mij bezig houdt is of dit een algemene vraag is of dat je zelf overweegt een eind aan je leven te maken?

In het laatste geval is er informatie verkrijgbaar uitboeken enzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder dat je het merkt, omringt door(stevige) bommen die opeens afgaan?
Lijkt me niet echt pijnlijk als je niet eens iets ervan merkt..