Houden van 2 mensen....

Laat mij beginnen met te zeggen dat de relatie met mijn vrouw ongelooflijk goed is. We zijn 20 jaar samen en houden nog steeds van elkaar als de eerste dag. Ik lieg... de band en de gevoelens zijn eigenlijk alleen maar sterker geworden. Toch zit ik hier met een vreemd gevoel: een klein jaar geleden ben ik via een forum in contact gekomen met iemand. De gesprekken waren leuk, en er was een enorme klik. Het bleek een vrouw te zijn van ongeveer mijn leeftijd. We voegden elkaar toe aan msn, chatten heel vaak. Ook mijn vrouw voegde haar toe en ook zij chatten regelmatig.
Wij 3tjes spraken een aantal keren af om iets leuk te doen met haar en onze kids samen, ook irl is de klik er, ook tussen de dames! Die zijn al een paar keer samen shoppen. Een tijd geleden al zei ik tegen mijn vrouw, dat mocht ik alleenstaande zijn dit echt wel mijn soulmate zou zijn. Nogmaals dit vormt absoluut geen bedreiging op zich voor de relatie met mijn vrouw, we zijn maatjes voor het leven: er kan gewoon geen betere zijn!
Tijdens een (lang) gesprek kwam naar boven dat die vrouw eigenlijk net dezelfde gevoelens heeft tov mij. Zij respecteert absuluut de relatie die ik en mijn vrouw hebben en wil abosuluut niets meer dan de innige vriendschap die we hebben (dus zeker geen relatie), maar ook ik ben haar soulmate. Geen van ons 3tjes heeft hier ook maar een probleem mee, of jaloezie, maar toch voelt het voor ons zo vreemd aan om nog iemand te hebben waar je (bijna) hetzelfde voor voelt. Wie kent dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Je kunt ook vriendschap hebben met een ander dan je echtgenote zonder dat daar erotiek aan te pas hoeft te komen.
Jullie hebben het geweldig, met zijn drieen.
Ik raad je aan vooral open te blijven.
In deze wereld denken veel te veel mensen dat als een man vriendschap heeft met een vrouw dat dat gelijk (sex)relationeel is .
ONZIN.
Je kunt de mens in je medemens , man of vrouw, jong of oud soms zo enorm waarderen dat je daar innige VRIENDSCHAPgevoelens voor hebt.
Die kunnen zeer intens zijn en toch volledig platonisch.
Geniet van jullie levensgeluk, elkaar en de kracht die je als team, jij, je vrouw en je vriendin, met elkaar hebben.
Laat je daarin niet zieken door kleingeestigheid van anderen. Dit is echte LIEFDE, zowel respect voor elkaars situatie als onbaatzuchtige jaloezievrije genegenheid voor elkaar.
Samen sta je sterk.
Maak er wat moois van!
Het leven kan geweldig zijn!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik zelf heb 10 jaar lang een relatie gehad met iemand. We zijn ondertussen al 7 jaar uit elkaar. We waren te incompatibel om een relatie te hebben maar kunnen wel fantastisch goed met elkaar praten. Hij is nog steeds mijn beste vriend. Heb ondertussen al jaren een relatie met mijn soulmate. Waar ik ook een dochtertje samen mee heb. Hij heeft er geen enkel probleem mee dat ik zo goed bevriend ben met een ex. Ik hou van beide mannen maar van mijn vriend op een totaal andere manier dan van mijn ex. Dus ja, je kan innig bevriend zijn met iemand en heel erg houden van iemand anders :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het wel in mijn omgeving en ik ben niet de enige die het kent, dus dat het in jouw omgeving niet voorkomt of lijkt voor te komen is nog geen reden het achterwege te laten. Er zijn zoveel mensen die overal wel een oordeel over hebben en zolang jullie drieën er geen probleem mee hebben zou ik er lekker van genieten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken dit. Het is inderdaad mogelijk om meer dan één persoon tegelijk lief te hebben. Er zijn zelfs mensen die - in alle openheid, dus zonder vreemd te gaan) een relatie met meer dan één persoon hebben.

Zelf heb ik op dit moment geen tweede relatie, maar mijn man ik ik staan hier wel open voor. Liefde voor een ander zien wij simpelweg niet als bedreiging voor de liefde die we samen delen.

Als je hier meer over wilt weten, kun je zoeken op de termen 'polyamory' (Engels), 'polyamourie' en 'polyamorie' (Nederlands, de spelling van de term is nog niet helemaal uitgekristalliseerd). Dan kun je een hoop vinden over hoe andere mensen dit concept in toepassing brengen in hun dagelijks leven.

Verder een leesaanrader: een boek dat niet specifiek over polyamourie gaat, maar er wel aan raakt, is The Ethical Slut van Dossie Easton e.a. Dit boek geeft een aardig overzicht van welke opties er nog meer zijn om relaties in te richten dan standaard mannetje-vrouwtjemonogamie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraag is : Wie kent dit ?
Ik ken het, maar dan niet zelf maar wel van heel dichtbij.
Fantastisch om te zien en helemaal niets mis mee.
Een hechte vriendschap of liefde is geweldig. Zeker als het geen bedreiging is voor je relatie is het ontzettend fijn om zo'n vriend of vriendin te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn beslist normale gevoelens en ontwikkelingen. Hartstikke goed dat jullie er zo open en ontspannen met elkaar over kunnen praten.
Toch kan het praten erover (nu hier weer) ook een risicofactor vormen. Namelijk, iets wat gewoon is ( mensen die elkaar aardig vinden, zich thuis voelen bij elkaar, warme gevoelens voor elkaar hebben, op dezelfde golflengte zitten, enzovoort) kan er , door het speciaal te benoemen , helemaal door middel van de kop: " Houden van 2 mensen" kan te veel gewicht gaan krijgen. Door dat' houden van 2 mensen' plaats je de vriendin gevaarlijk dicht op dezelfde lijn als die met je echtgenote.
Mijn ervaring is, dat zoiets erg lang goed kan gaan, maar zich bij de meest liberaal denkenden op den duur wreekt. Mensen zijn misschien niet monogaam (in brede zijn) maar claimen hun nummer 1 positie uiteindelijk meestal wel. Ook als delen van het bed buiten beschouwing blijft.
Aan je termen ( innige vriendschap, enorme klik, maatjes voor het leven) meen ik te merken dat je , gezien het voorgaande, minstens op je hoede dient te zijn, als je het in je huwelijk wilt houden zo het is.
Ik ben geen zwartkijker of pretbederver, maar weet (ook beroepsmatig) maar al te goed hoe roze kantjes kunnen verkleuren in zwarte randjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je houdt van twee mensen, maar er is natuurlijk wel een verschil. met je vrouw deelde je lief en leed, goede en kwade tijden. je vriendin (of jullie vriendin) beleef je enkel in de vrije tijd, op leuke momenten. het is helemaal niet zeker of de dagdagelijkse beslommeringen überhaupt haalbaar zijn met haar.
ik weet wel dat je hier niet over zit te denken, je bent gelukkig met je vrouw. maar wat ik bedoel is : er is een verschil tussen een innige vriendschap met iemand waarmee je leuke momenten deelt of de diepe liefde die je deelt met iemand die samen met je door de soms hobbelige weg van het leven gaat en telkens opnieuw voor je kiest.
geniet dus van je vriendschap en laat je niet teveel verwarren door je gedachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp en volg je reactie perfect. En ze klopt wel grotendeels. Alleen is dit geen vriendschap zoals een ander. Ondanks vele vriendschappen met hele leuke mensen ben ik nog nooit (buiten dan met mijn vrouw) iemand tegengekomen waarvan ik zei: daar zou ik nu lief en leed mee kunnen delen, iemand die voor zowat alles op dezelfde golflengte zit. Daar zit het vreemde, die vriendin zou (bij wijze van spreken) overmorgen mijn vrouw kunnen vervangen als die morgen zou sterven... daar zit echt het vreemde gevoel. Gelukkig en vooral zien geen van ons beiden (mijn vrouw en ik) dit als bedreiging (wat het zeker ook niet is), maar het zorgt,vooral bij mij dan voor hele vreemde gevoelens... Waarschijnlijk omdat dit zo tegenstrijdig is met de klassieke relaties waar we mee opgegroeid zijn: als je iemand anders graag ziet ben je je vrouw beu, zie je haar minder graag,... eigenlijk geldt hier het tegendeel: ik zie haar nog liever en vindt het fantastisch hoe ze er mee omgaat.
Ik heb er dus trouwens meer moeite mee dan mijn vrouw, die het vooral fijn vindt dat ik zo iemand gevonden heb, want hoewel die 2 heel erg veel dingen gemeen hebben kan ik met die vriendin ook dingen doen die mijn vrouw niet leuk vindt (bv dagje indoor-skiën, dan is mijn vrouw blij dat ik plezier heb en zij intussen iets kan doen wat zij leuker vindt!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
super hoe je vrouw ermee omgaat, dat bewijst dat zij een heel mature en zelfverzekerde dame is maar tegelijk dat jullie relatie dit ook gewoon aan kan.
wat ik bedoelde is : het is niet omdat je het GEVOEL hebt dat je lief en leed met iemand kan delen, dat dat dan effectief ook zo is natuurlijk. ik heb al twee keren iemand ontmoet die op alle vlakken met me klikte, waarbij ik het gevoel had hem al een eeuwigheid te kennen etc. Met één van beiden ben ik een relatie begonnen (de andere man zat in een relatie, dus dat is iets anders).
de man waarmee ik de relatie begon had altijd gezegd "ik begin pas een relatie als ik echt mijn soulmate ontmoet", en dat was ik dus. we hadden een prachtige verkering met elkaar, en gingen samenwonen. maar we merkten dat het toch iets anders was om dagdagelijks bij elkaar te zijn, en de routine van elke dag met elkaar te beleven. alhoewel we over alles hetzelfde dachten en er een ongelofelijke klik was. Maar in een relatie komen er soms andere patronen naar boven, die je van een ander niet verwacht had en die de ander zelfs niet van zichzelf verwacht had. De man in kwestie kreeg plots bv. enorme bindingsangst met nachtmerries en alles erbij. we konden er wel zeer goed over praten maar zijn angsten gebeurden gewoon.... In therapie kwam aan het licht dat dit kwam door zijn enorm eisende moeder als kind, die hem op geen enkele manier los kon laten.
de relatie is geëindigd omdat hij verliefd werd op een veel jongere vrouw. niet omdat zij mooier of liever of zo was dan ik, maar wel omdat hij dat beter aan kon. hij zei zelf : ik hou veel minder van haar dan van jou, de relatie is veel minder vervullend en zelfs lichamelijk gaat het niet echt goed. maar die perfecte relatie met jou maakt me zo bang, ik kan dat niet meer langer aan. bij haar voel ik me een soort vaderfiguur, ze heeft me nodig, en daardoor word ik minder bang, ik ka
ook daar hebben we lang over gepraat, wij zijn als goede vrienden uit elkaar gegaan en hebben nog geregeld contact met elkaar. na een periode van intens verdriet ben ik uiteindelijk toch blij voor hem dat hij dat evenwicht gevonden heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt zeer aardig, als je echt effectief gaat samenwonen kunnen de zaken heel anders zijn. Hebben gelijkaardige ervaringen met (andere) vrienden waar we vroeger mee op reis gingen: na 14 dagen echt samen weg gaan kijk je toch anders tegen elkaar op dan gewoon af en toe eens samen uit gaan... Zou hier misschien niet anders zijn, maar is (gelukkig) ook niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel mooi gezegd van dat stabiel vlak!
In mijn jonge jaren was het zelfs een beetje 'in'. Er werd veel gepraat over een menagerie a trois. Er verschenen boeken en films over Bijvoorbeeld Lions Love. Maar der discussie ging dan altijd wel over de 3 persoons huishouding.

Idealistisch als wij waren zijn we er dus ook aan begonnen. Het duurde niet echt lang. De band die je met je bestaande partner hebt zit in de weg. Al snel zul je zien dat dat niet werkt.

Een relatie met een buitenrelatie, is vermoeiend en levert ook allerlei problemen op, en meestal ook een scheiding uiteindelijk.

Kortom ik heb alles geprobeerd in de roaring sixties, maar een gewone relatie is uiteindelijk het meest bevredigend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik zeggen dat ik het raar vind? Dan ben ik misschien ouderwets. Ik zou het raar vinden als mijn partner zulke gevoelens zou hebben voor een andere vrouw. Beetje jalozie is toch gezond in mijn ogen. Ik vind het wel erg begripvol, sorry! Zelf heb ik vroeger in deze situatie gezeten, en dat is even leuk en fijn, maar uiteindelijk klopt er toch iets niet! Als je nu al denkt dat je vriendin een goeie vervanger zou zijn voor je vrouw, en zij vind dat okee? Sorry maar dat is in mijn ogen toch echt te begripvol. Sorry, geen verwijt, maar zo denk ik erover
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag je gerust zeggen, en zou ik zelf ook zo gevonden hebben 1 jaar of langer geleden... Ben er nu zo in gerold en vind het zelf ook vreemd en ook wel een beetje 'not done'. Het voelt zo enorm goed, maar toch een beetje fout aan (vandaar de vraag hier). Gelukkig zijn we als koppel in de afgelopen 20 jaar zo naar elkaar gegroeid dat dit bespreekbaar is en heeft deze vriendschap eigenlijk alleen nog maar mijn sterke gevoelens en liefde voor mijn partner bevestigd. Trouwens dat vervangen is bij wijze van spreken, gewoon om te duiden hoe de klik is, bovenal blijft mijn partner nummer 1, wat er ook gebeurt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen, ga op je gevoel af, en niet op wat andere mensen zeggen. Voelt het voor jou raar, dan is er ook iets raar! Maar kun je er de vinger nog niet op leggen... Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voelt 'raar' in de betekenis van onbekend, niet in de betekenis van 'slecht'. Ik kende tot nu toe maar 3 soorten vriendschappen/liefde:
- liefde/vriendschap voor je ouders, kinderen, familie
- gewone vrienden, met de ene is dat al sterker dan de andere
- voor je partner/soulmate Wat ik nu voel voor die vriendin ligt tussen 2 en 3 (en heel dicht bij 3) en dat is het rare.
Ik vind dat jullie er fantastisch goed mee omgaan alle drie!
en dit moet zeker kunnen!Het bewijst ook dat de relatie met je vrouw zeer goed is!Daarbij is het hebben van soulmates in je leven erg waardevol.
Chapeau!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch geen bewijs! Ik vind het niet gezond! Je soulmate is je partner, waarom ergens anders op zoek gaan? Ik ben blijkbaar de enige die er zo over denkt! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@joni ik was en ben niet op zoek. Het gevoel is zo gekomen. Net zoals je verliefdheid niet kan tegenhouden. Je kan wel tegenhouden wat je met verliefdheid doet. Zo ken ik mensen die smoorverliefd op elkaar zijn, maar toch niets met elkaar gaan doen omdat ze weten dat het om wat voor reden dan ook niks wordt.
Wat ik met dat gevoel moest doen... heb me grotendeels laten leiden door mijn vrouw die zei dat ik het gerust mocht voelen. @flyingcrow: bedankt, onze relatie is inderdaad van een niveau dat ik nooit had durven dromen. Ik zie inderdaad die vriendin als een echte soulmate, geen aanvulling, geen vervanging, geen watdanook...
Helemaal geen probleem. Als jullie 3een hetzelfde voelen is het alleen maar mooi.
Wij hebben geruime tijd een relatie gehad met een "andere" vrouw.
Voor ons inderdaad even wennen en aftasten maar uiteindelijk ruim een jaar met z'n 3een samengeleefd we deden alles samen.
Het is wel noodzakelijk als je een bi-sexuele vrouw hebt dan gaat het een stuk makkelijker en is een driehoeksverhouding veel evenwichtiger.
Onze directe omgeving wist ervan en hadden er geen probleem mee.
Uiteindelijk heeft zij (omdat ze toch iemand voor haar alleen wilde) een man gevonden waar ze nu mee samen woont.
We zien en spreken haar nog vaak en ze weet ook dat als die relatie foutloopt ze weer bij ons terecht kan.
Wij hebben alleen mooie herinneringen aan die tijd.
Het houden van meerdere mensen is dus heel goed mogelijk als je eerste relatie goed is.
Het is dan ook altijd "wij" houden van haar evenveel als van elkaar en zij houd van "ons" wij hebben elkaar altijd als 1 gezien en daarom is zij ook nooit een bedreiging voor onze relatie.
Dus als je de kans krijgt "go for it" het is een heel leuke ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi, wat je be-schrijft.
ik ben er helemaal voor te vinden.
jullie drietjes kunt je helemaal vinden in deze situatie.
vooral het volledig accepteren van elkaars aanwezigheid
klinkt zo mooi en goed. koesteren! deze situatie.