Wat doe ik tegen genitale wratten?

Laatst heb ik een genitale wrat ontdekt, maar ik weet niet hoe die er is gekomen, want ik ben pas 15 en heb nog nooit seks gehad... WAT MOET IK DOEN?!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom weet je zo zeker dat het een genitale wrat is? Hoe ziet het eruit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er nu 2 zitten en ze zijn roze-rood. het is niet erg waarschijnlijk als er van zulke bultjes zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er natuurlijk het beste mee naar de dokter gaan, maar wees niet verbaasd als het geen genitale wratten blijken te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, maar stel dat het genitale wratten zijn, blijft het virus dan nog in mij als die wratten weg ziin?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms gebeurt dat, meestal niet. Hoe sneller je genitale wratten behandelt, hoe eerder ze definitief weg zijn. Ik denk dat je in de war bent met herpes, dat blijf je levenslang dragen. Hoe het ook zij: hup, naar de huisarts!

Antwoorden (8)

Ga naar de huisarts. Hij zal je een middeltje voorschrijven.

De kans dat het een genitale wrat is, is natuurlijk klein. Er kunnen ook ander bultjes voorkomen, die niet besmettelijk zijn en vooral geen kwaad kunnen. Je huisarts kan je geruststellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gelijk in paniek! je kunt met ELKE vraag naar je huisarts. Die kijkt nergens meer gek van op. Voor dit soort vragen zijn er zalfjes waarmee je er mogelijk zo vanaf bent.

Goed dat je het ontdekt hebt. Morgen gelijk even naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige juiste antwoord is natuurlijk: ga naar je huisarts. Het zou ook wat anders zijn, maar vergeet niet dat er ook andere manieren zijn om genitale wratten op te lopen. Seksuele handelingen zonder penetratie kunnen het virus ook op jouw intieme plekken kunnen doen belanden, maar ook het delen van een handdoek met iemand die genitale wratten heeft, kan de oorzaak zijn.
De behandeling kan bestaan uit een zalfje of aanstipvloeistof. Ga zeker naar je huisarts, want onbehandeld kunnen de wratten zich verspreiden en erg vervelend worden. Houd een goede hygiëne in acht, elke dag schoon ondergoed en handdoek. Je kan het namelijk ook bij jezelf verspreiden.
Schaam je niet, hoewel het een SOA is, komt het HEEL VEEL voor. Ook omdat condooms hier niet afdoende tegen beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weet je dat het een wrat is? Op de schaamlippen bijvoorbeeld zitten vaak allerlei onregelmatigheden, die huid is meestal niet glad.
Als je zekerheid wilt, is een bezoek aan de huisarts verstandig, die kan je geruststellen als het niets is, en als het wel iets is kan z/hij je verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ik ben een jongen xd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh pardon, dat wist ik niet ;p
Toch maar even naar je huisarts dan, better safe than sorry toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh maakt niet uit joh xd
Dit probleem ken ik.. Heb het zelf ook gehad. En hoe gênant het ook is,een bezoekje aan de huisarts is zeker aan te raden.
Het hoeft niet door sex te komen.
Door een vieze toilet kan het ook komen dit vertelde tien mijn huisarts..
Dus even naar de huisarts voor een zalfje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wratten, ook genitale, worden door een virus veroorzaakt. Dat virus kun je op verschillende manieren oplopen en dat hoeft heus niet alleen met seks te zijn. Ook genitale wratten verdwijnen meestal vanzelf na één tot anderhalf jaar als je niet opnieuw wordt besmet maar er is wel iets aan te doen. Ga gewoon naar je huisarts en laat die even kijken en iets voorschrijven. Da's beter dan struisvogelpolitiek bedrijven en met een kwaal blijven rondlopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gentiale wratjes gaan meestal niet niet vanzelf over, kunnen leiden tot vergroeiingen die er vaak uitzien als bloemkoolachtige plekken

hoe eerder de behandeling wordt gestart hoe beter dus, en hoe eenvoudiger de behandeling. als ze nog klein zijn kunnen ze worden behandel door ze met een bepaalde vloeistof aan te stippen.
eenmaal groter is vaak een operatieve verwijdering nodig.

raak niet meteen in gigantische paniek!
als je nog nooit seks hebt gehad is het bijna onmogelijk dat het een gentiale wrat is.
waarschijnlijk meer een gewoon pukkeltje (ja je kan ze ook daar krijgen) een ingegroeid haartje etc.

maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen en morgen zo snel mogelijk een afspraakje maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
genitale wratten zijn ook zonder seks overdraagbaar.
ga naar de soa-poli
en ze worden hups: weggebrand.
doet even pijn
je bent er dan wel vanaf.
vergeet de controle niet.

Toegevoegd na 17 uur:
het ook erg besmettelijk.
gebruik je eigen handdoek.