menstruatie

waar kun je een test doen om te kijken of je menstruatie (gevaarlijk) hevig is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Nergens. Als jij vindt dat je menstruatie te hevig is, kun je het beste overleggen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is dus het probleem, dat durf ik niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet? Is je huisarts zo'n boeman dat je niet bij hem terecht kunt met een heel normale medische vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan houdt het op hè. De huisarts is ervoor opgeleid, en zeker met medische klachten moet je niet op online testjes of zo vertrouwen. En geloof me: die huisarts snapt óók dat jij dit geen makkelijke vraag vindt om te stellen.
Dus moed verzamelen en hup naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onthoud maar dat de huisarts wel vaker dit soort dingen gehoord heeft. Enneh 50% van de volwassen wereldbevolking menstrueert!!!! :o
;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Wel vaker? Regelmatig! Voor een huisarts is menstruatie echt niets bijzonders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als je een mannelijke huisarts hebt, en het moeilijk vindt om dit met een man te bespreken, en je huisarts werkt in een instelling met meerdere huisartsen, kan je altijd een afspraak maken bij een vrouwelijke collega van hem, dat vinden ze helemaal niet raar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, ik snap best dat het eng is. Zelf pas met een soortgelijk probleem naar de huisarts geweest, en ik zag er ook tegenop. En het viel geweldig mee!
Vandaar: moed verzamelen en gaan. Er nog langer tegenop zien is moeilijker dan gaan, geloof me ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan inderdaad, al zou ik als het mijn dochter was haar gewoon meenemen naar onze mannelijke huisarts. Dan kan ze meteen leren dat er eigenlijk niets engs aan is om vrouwenproblemen te bespreken met een mannelijke arts. Ik vraag me ineens af: zouden er veel vrouwen zijn die nog nóóit bij de huisarts gezeten hebben voor iets dat met menstruatie te maken heeft? Lijkt me eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds ik bij de huisarts ben geweest voor een uitslag op mijn billen, en die uitslag spontaan was verdwenen toen ik daar mijn broek liet zakken, schaam ik mij nergens meer voor :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha
Kristal
13 jaar geleden
;-)) Eva88...
Dat merk je vanzelf ; als je echt elk uur een nieuwe tampon in moet doen omdat het anders langs je knieën loopt, is er iets niet in orde.

Verder is een normale hoeveelheid bloed om tijdens de menstruatie verliezen is ongeveer 50 milliliter. Dat is maar een eierdopje vol, maar zoals je weet spreid bloed nogal erg, en lijkt het vaak VEEL meer dan het is. Een beetje tampon kan tussen de 2 en 5 cc opnemen. Wanneer je de keeper (zie bron) gebruikt kun je vrij eenvoudig zien hoeveel bloed je ongeveer verliest (al lijkt het ook dan veel en veel meer dan het feitelijk is).

Geváárlijk veel wordt het pas als je er bloedarmoede van krijgt. Dat kan de huisarts eenvoudig testen. Die is ook degene die je kan geruststellen wanneer je bloedverlies hevig maar normaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vuistregel: Als je menstruatie zo zwaar is dat je meer dan eens per uur je maandverband of tampon moet verwisselen omdat hij dan hélemaal gevuld is, moet je even contact opnemen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is geen test voor. Je kunt wel over dit onderwerp informatie vinden op internet, via google bijvoorbeeld.
Maar ga hier alsjeblieft gewoon mee naar de huisarts, anders blijf je ermee zitten. Je zult merken dat je je enorm opgelucht zult voelen wanneer je gegaan bent en het bespreekbaar hebt gemaakt. Je zou het er ook eens met andere vrouwen/meisjes over kunnen hebben. Met iemand die je vertrouwd, zoals b.v. je moeder, zus of vriendin. Zij zullen het niet raar vinden, zij menstrueren immers ook. Ze weten waarover je het hebt. Ik had zelf toen ik pas mijn menstruatie had, ook altijd erg veel bloedverlies. Regelmatig zat b.v mijn bed onder het bloed wanneer ik 's ochtends opstond. Heel vervelend. Na een tijdje werd het bloedverlies minder, dus mogelijk heeft het ook met hormonen te maken. Maar goed, ik ben maar een leek, dus praat er liever met iemand over die er verstand van heeft en je goed kan adviseren. Trek gewoon je stoute schoenen aan, je kunt het! Succés!