Ben je al 19 jarige jongen stafbaar als je seks heb met een meisje van 15? Beide uit eigenwil? en het meisje zwanger blijkt te zijn?

Beide partijen hebben het uit eigen wil gedaan. er is geen spraken geweest van dwang.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had wel beter uit kunnen kijken. Maarja, achterafpraat heeft niemand wat aan.
Thank you, captain Hindsight.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onnozele hals, nog nooit van condooms gehoord? Jongeren schijnen hoe langer hoe meer een specifiek talent te ontwikkelen om hun eigen en andermans toekomst te verpesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je als 19 jarige een 15-jarig kind zwanger maakt, zou dat strafbaar moeten zijn.
Eigen wil is onzin.
Je kan zo veel "willen".
Een 12-jarige kan ook wel zeggen dat ze iets "wil".

Antwoorden (5)

nee hoor geen probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alexf52889
7 jaar geleden
dit is zeker heel strafbaar! waar jij het vandaan hebt dat het niet strafbaar is is echt uit je duim gezogen!
Ja, het is strafbaar, maar alleen als het meisje een klacht indient. De uitgebreide beschrijving vind je onder de link.

Succes met het hele gebeuren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Het zou trouwens zelfs strafbaar zijn als je 17 was. Of zélf 15 was. De wet maakt géén onderscheid in de leeftijd van de 'dader', alleen de leeftijd van het 'slachtoffer'.

Maar zoals ik ook in een eerder antwoord zag: dit wordt alleen vervolgd als het 'slachtoffer' aangifte doet. Let wel: aangifte van seks, ze hoeft dus niet te beweren dat het onder dwang was om vervolging te starten.

Overigens, geheel afgezien van de juridische omstandigheden: jij zou hier de volwassene moeten zijn. Hoe haal je het in je hoofd om een kind van 15 te bezwangeren? En je grootste zorg is nu of *jij* problemen kunt krijgen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke + voor je laatste zin vooral. Inderdaad, of zijn probleem groter is dan die van haar!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een meisje kan een pil vergeten en het condoom kan scheuren. Er wordt nergens beweerd dat het meisje hier geen schuld aan heeft maar dan nog is deze jongen 19 en het meisje 15 en is de (volwassen) jongen dus de eindverantwoordelijke. Op het moment dat ze seks hadden dacht hij niet aan wat de gevolgen konden zijn als zij geen pil slikte of vergeten was en zijn condoom zou scheuren. sowieso had hij moeten nadenken met seks met een meisje van 15. Hij vraagt zich nu af (nu het al te laat is en de daad al is geschiedt) of hij strafbaar is. Nu pas nu zij zwanger is ruikt hij onraad en wil hij weten of hij eronderuit komt, misschien bang voor haar ouders als zij dit verteld. Ik vraag me af of hij zich ook zo angstig gevoeld zou hebben als zij niet zwanger was, dan had hij kunnen ontkennen van enige seks en nu niet meer. Beetje laat helaas....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Hij is nog stééds de volwassene en moet er dus niet op rekenen dat een kind de pil nooit vergeet of dat condooms foolproof zijn. Seks kan tot baby leiden. Seks met 15-jarige kan tot zwangere 15-jarige en vervolgens tienermoeder leiden. Als je dat risico neemt, kun je minstens het fatsoen hebben om je niet eerst zorgen te maken om je eigen hachje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er iets mis was gegaan met het condoom of met de pil, dan hadden ze beter de morningafterpil kunnen gaan halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er hier niet om dat zij ontzwangerd moet worden maar dat hij zich afvraagt juridisch gezien strafbaar te zijn....
Ja, dit is strafbaar gesteld in artikel 245 van het Wetboek van Strafrecht.

Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Het gaat hier om een klacht delict. Justitie gaat pas tot vervolging over als hier toe verzoek is gedaan. Tot het indienen van een klacht is bevoegd, het slachtoffer, de met het gezag belaste ouder4 en de
Raad voor de Kinderbescherming.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zouden veel meer klachten ingediend moeten worden dus: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad het juiste antwoord +1
Hey. Nou als eerste, Ook al is het meisje vrijwilleg met die jongenman naar bed geweest, dan nog hebben de ouders het voor het zeggen. Als die het er niet mee eens zijn, en aangeven, dan ben je alsnog schuldig. In dit geval, omdat het meisje 15 is, en dus minder jarig.
Kan me erg goed indenken dat deze jongenman bang is op dit moment. Praat er goed over, samen maar ook met ouders. Kom tot een goed besluit. Een kindje is leuk, mar brengt veel verandwoording met zich mee, en vergt heel veel tijd,energie en geld. Denk goed na.

Veel succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kind is leuk en gewenst als je er bewust voor gekozen hebt maar niet op je 15e als je je school nog moet afmaken en nog bij je ouders thuis woont en het kind is verwekt door een ongelukje! Beetje fout verwoord!