Ik kijk momenteel veel historische series en in die series zitten altijd wel een paar prostituees. Wat deden ze als ze zwanger werden in die tijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (4)

Er waren altijd wel dames die te oud geworden waren voor het metier die zich dan toelegden op het plegen van abortus (met een breinaald o.i.d.).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger wanneer een vrouw ongewenst zwanger was, was zij in de meeste gevallen genoodzaakt het kind te baren. Behalve als de vrouw iemand wist die de foetus "wegmaakte". Abortus heeft altijd bestaan, ook vroeger.
Abortus was niet altijd veilig.
Een vrouw probeerde vaak eerst zelf een miskraam op te wekken door bijvoorbeeld van de trap te vallen.
In een volgende stap ging ze op zoek naar kruiden zoals moederkoren, wijnruit, saffraan en apiol uit peterselie. Of
later naar pillen met lood of kinine die zonder meer gevaarlijk waren. Pillen waren vaak zware purgeermiddelen waarbij ze hoopten dat de darmkrampen
ook weeën zouden opwekken, meestal zonder resultaat. Dan greep een vrouw naar drastischer middelen: ze probeerde een miskraam op te wekken door de baarmoeder te prikkelen met een zeepoplossing of door een priem in te brengen om de vruchtzak te doorprikken.

Vrouwen namen hun toevlucht tot primitieve en gevaarlijke middelen, zoals het gebruik van breinaalden en zeepsop.
Er heerste taboe op het gebruik van Abortus. Bovendien moest de vrouw volgens de heersende moraal haar zwangerschap altijd uitdragen. Abortus vond vaak plaats in de illegale sfeer. Illegale aborteurs beschikten niet over de juiste instrumenten en hadden niet de kennis om medisch verantwoord te werken. Deze situatie leidde vaak tot complicaties. Het kwam vaak voor dat vrouwen bloedingen, verwondingen en infecties kregen, een perforatie van de baarmoederwand of het buikvlies, blijvende onvruchtbaarheid en soms sterfte van de vrouw. Rijke vrouwen konden het zich veroorloven om hun toevlucht te nemen tot artsen, die in het geheim abortussen uitvoerden. Arme vrouwen waren aangewezen op de sjoemelaars, die engeltjesmakers werden genoemd. Abortus evolueerde sterk in de 20ste
eeuw. Op het einde van de 19de eeuw en in het begin van de 20ste eeuw was abortus primitief en werd het gedoogd: je vond meerdere advertenties van
engeltjesmaaksters en abortuspillen gewoon in de krant.

Door het taboe op abortus stond de ontwikkeling van goede medische technieken nagenoeg stil, waardoor het beeindigen van de zwangerschap een zware ingreep bleef.
In 1887 werd het plegen van een abortus strafbaar.
Tot na 1960, toen werd het als een misdrijf beschouwd.
Maar na 1981 werd het wettelijk toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uw reactie was te lang om te lezen kunt u het even samenvatten
Het hangt er een beetje van af over welke tijden jij spreekt..m.a.w. in welke tijden die historische films zich afspelen.

Prostituees zijn van alle tijden en hun zwangerschap idem.

Voorbehoedsmiddelen zijn er pas sedert onze huidige tijd, dus konden de 'historische' dames die middelen niet aanwenden.

Als ze zwanger werden werd er soms wat gerommeld met allerlei voorwerpen..waardoor er relatief veel sterfgevallen onder die dames voorkwamen.

In de middeleeuwen stierven er door de slechte hygiëne zoveel vrouwen bij de geboorte van hun kinderen dat ze vrijwel nooit heel hun leven met dezelfde man optrokken.

Elke man en vrouw bezat daarom gedurende heel zijn/haar leven soms wel tien partners.

Zowel mannen als vrouwen stierven er overigens bij bosjes aan allerlei ontstekingen, vechtpartijen, ziektes enz.

Zo gebeurde het dat vrijwel nooit de persoon met wie men huwde dezelfde was als waarbij men stierf.

In de middeleeuwen sliepen ook altijd een groot aantal personen in één bed..en dus wist men vaak niet wie de vader van een kind was.

Allen sliepen namelijk naakt om aan te geven dat men niets van een ziekte te verbergen had.

In het algemeen kun je echter stellen dat de zwangerschap door de tijden heen gewoon als feit geaccepteerd werd..dus dat daar niets tegen werd ondernomen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Abortus en het doden van pasgeboren baby's waren normale praktijken. Met de komst van het Christendom in het begin van onze jaartelling is dat terug gedrongen, aangezien christenen fel tegen abortus en kindermoord waren.